Výhled je navíc stabilní. Agentura pozitivní hodnocení připisuje mimo jiné lepší struktuře provozních výsledků. Moody’s rovněž oceňuje, že se drahám v minulém roce dařilo nahrazovat krátkodobé dluhy cennými papíry s delší splatností a nižšími úroky.
Naopak agentura nepočítala s možným převodem nádraží na Správu železničním dopravní cesty za 3,2 miliardy korun, což může být pro národního dopravce dodatečný výnos. Dráhy získaly svůj první rating v roce 2011, tehdy bylo hodnocení ještě o jeden stupeň lepší než dnes. Postupně ale rating spadl a zastavil se jediný stupeň nad spekulativním pásmem.
Dráhy potřebují mezinárodní rating kvůli dluhopisovému programu, zadlužení podniku činí zhruba 32 miliard korun. Na dráze panovala mírná obava z nejnovějšího hodnocení Moody’s především kvůli prohrané arbitráži se Škodou Transportation.
České dráhy jako standardní korporace
Právě tomuto sporu dráhy připisují loňský propad do ztráty 1,4 miliardy, když předloni měla skupina zisk 156 milionů. Tržby loni mírně vzrostly na 33,1 miliardy.
„Zvýšení ratingu o jeden stupeň na úroveň Baa2 se stabilním výhledem je pro nás velký úspěch. Zúročila se tím naše snaha o řízení Českých drah jako standardní korporace, cílené budování finančního profilu společnosti a respektování zájmů věřitelů,“ sdělil E15.cz předseda představenstva ČD Pavel Krtek.
Právě zájmem věřitelů a obavou o rating zdůvodňoval zaplacení 750 arbitrážních milionů Škodě, ačkoliv si tím vysloužil kritiku ministra dopravy Dana Ťoka.