Air France nevyhovují obří airbusy. Zrušila zbývající objednávky

Airbus A380 aerolinek Air France

Airbus A380 aerolinek Air France Zdroj: Maarten Visser, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Aerolinky Air France-KLM zrušily objednávku na zbývající dva letouny Airbus A380, největší dopravní letadla světa. Namísto nich pořídí více menších strojů. Pro vlajkovou loď evropského výrobce jde o citelnou ztrátu.

Air France nyní provozují desítku A380. Objednávku na zbývající dva stroje už před několika lety odložily na rok 2017, nyní jí podle zprávy k finančním výsledkům za rok 2015 zrušily úplně. Aerolinky daly přednost trojici menších dálkových letounů A350-900, kterých tak již celkem objednaly 28.

Důvod svého rozhodnutí Air France nevysvětlila, záležitost nekomentoval ani Airbus. V minulosti představitelé Air France naznačovali, že obří letadla nevyhovují měnícím se prioritám francouzského národního dopravce. „S deseti kusy jsme dnes celkem spokojeni,“ prohlásil například už předloni šéf flotily Bruno Delile.

Nejisté objednávky

Pro Airbus je program A380 finančním propadákem. Za 15 let prodeje získal výrobce podle svých údajů jen 319 objednávek, do kterých ale ještě stále počítá i zrušenou zakázku od Air France a dalších několik objednávek, u kterých je již zřejmé, že nebudou nikdy zrealizovány. Například Virgin Atlantic Airways se netají tím, že již nemají zájem o šest objednaných letadel.

Pracujeme na opatřeních, která nám umožní udržet si ziskovost

Airbus na programu po léta prodělával, mimo jiné kvůli tomu, že musel nést náklady na opravu desítek letadel s chybnou konstrukcí křídel, která u některých letadel vedla ke tvorbě trhlin. Poprvé do zisku se tak výroba A380 dostala až loni.

„V roce 2015 jsme se při 27 dodávkách přehoupli do zisku. V roce 2016 očekáváme přibližně stejný počet dodávek. Takže se udržíme v zisku,“ řekl v únoru agentuře Reuters finanční ředitel Airbusu Harald Wilhelm.

„V roce 2017 bude dodávek zřejmě o něco méně než v roce 2016, zároveň ale pracujeme na opatřeních, která nám umožní udržet si ziskovost i v roce 2017,“ dodal. Právě v roce 2017 měl ale Airbus předat poslední dvě A380 pro Air France. Zda se i bez nich dokáže program A380 udržet v černých číslech, se ukáže až příští rok.