Airbusu se scházejí objednávky: Indigo Partners chtějí 255 letadel, Air Lease Corporation 111 strojů

Stroje A321neo, na něž připadá většina zakázky, mají novou generaci motorů a další techniku, která zajistí úsporu paliva.

Stroje A321neo, na něž připadá většina zakázky, mají novou generaci motorů a další techniku, která zajistí úsporu paliva. Zdroj: Airbus

Airbus A321neo
Airbus A321neo
Airbus A321neo
Airbus A321neo
Airbus A321neo
7
Fotogalerie

Americká investiční společnost Indigo Partners, která má podíl v několika nízkonákladových aerolinkách, objednala u evropského výrobce letecké techniky Airbus 255 letadel typu A321. Více než stovka jich připadne maďarskému přepravci Wizz Air, v němž Indigo Partners drží podíl zhruba 8,5 procenta. Další nákup ohlásila společnost Air Lease Corporation, objednala 111 strojů.

Hodnota objednávky Air Lease Corporation činí podle agentury AP desítky miliard dolarů. Zahrnuje 25 letadel A220-330, 55 letounů A321neo, 20 strojů A321 XLR, čtyři A330neo a sedm letadel A350F.

V rámci zakázky pro Indigo Partners dostane kromě Wizz Airu téměř stovku nových letadel americká letecká společnost Frontier a po desítkách aerolinky Volaris a Jetsmart. Hodnota objednávky nebyla zveřejněna. Bloomberg ji vyčíslil na třicet miliard před typickými slevami.

„Je to zakázka, která nás zavede do druhé poloviny dekády. Pro Airbus je důležité, aby měl dlouhodobý výhled a mohl plánovat výrobu,“ prohlásil na leteckém veletrhu v Dubaji podle CNBC šéf společnosti Guillaume Faury.

„Letecké společnosti z našeho portfolia touto objednávkou potvrzují záměr v příštím desetiletí trvale růst. S novými stroji budou Wizz Air, Frontier, Volaris a Jetsmart nadále nabízet nízké ceny, podněcovat trhy a zlepšovat svůj špičkový profil udržitelnosti,“ sdělil Bill Franke z Indigo Partners.

Stroje A321neo, na něž připadá většina zakázky, mají novou generaci motorů a další techniku, která zajistí úsporu paliva. Veletrh v Dubaji se ostatně koná v době vzrůstajícího tlaku na odvětví, aby snížilo emise, a v čase, kdy z klimatického summitu v Glasgow plynou první závěry.

Faury v této souvislosti prohlásil, že Airbus chce být lídrem v dekarbonizaci letectví. „V Airbusu pevně věříme vodíku, to je nejlepší způsob, jak nevypouštět do vzduchu uhlík,“ uvedl. Loni v září společnost zveřejnila podrobnosti návrhů vodíkových letadel, která chce uvést do provozu do roku 2035.