Antimonopolní úřad zastavil tendr na leteckou záchranku v Ústeckém kraji

Leteckou záchranku má v Česku provozovat i rakouská společnost Helikopter Air Transport, která se nyní zabývá hlavně údržbou a úpravami záchranářských vrtulníků z celé Evropy

Leteckou záchranku má v Česku provozovat i rakouská společnost Helikopter Air Transport, která se nyní zabývá hlavně údržbou a úpravami záchranářských vrtulníků z celé Evropy Zdroj: ÖAMTC

Slovenská letecká záchranná služba
Záchranáři u trosek letounu Germanwings
Letecká záchranná služba společnosti DSA
Své vrtulníky v Praze servisují i slovenští záchranáři
Vrtulník německého autoklubu ADAC
8
Fotogalerie

Ministerstvo zdravotnictví zatím nesmí podepsat smlouvu na provoz letecké záchranky na stanovišti v Ústí nad Labem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal předběžné opatření. Pokud by ministerstvo nemohlo uzavřít smlouvu na provoz letecké záchranky v Ústí, bude službu od ledna zajišťovat vrtulník z Prahy.

"Momentálně máme dohodu s ministerstvem vnitra, že tak jako dosud zajišťuje pražská letecká záchranná služba služby pro Ústecký kraj v noci, tak by od 1. ledna dočasně rozšířila svoji působnost i na den," uvedl mluvčí ministerstva zdravotnictví Ladislav Šticha.

Oficiální zákaz ministerstvo zdravotnictví zatím nedostalo. "V tuto chvíli máme spíše obecnou informaci týkající se toho, že nám nebude povolena poslední smlouva," řekl Šticha. Termín pro vydání rozhodnutí podle něj vyprší v pondělí.

Vítězem tendru na Ústecku se stala slovenská firma Air Transport Europe, před ní v oblasti působila konkurenční DSA, která zakázku napadla u ÚOHS. Podle DSA nemají vrtulníky slovenského dopravce v Česku potřebnou certifikaci. Současná smlouva na provoz letecké záchranky vyprší na konci letošního roku. DSA napadla výsledky u čtyř stanovišť, kde neuspěla.

Sama má provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci. Předběžné opatření naopak ÚOHS zamítl v případě jihlavského stanoviště. U dalších dvou jsou už podle Švandy podepsány smlouvy a úřad tam nezahájil ani správní řízení.

Podle DSA hodnotící ministerská komise prokázala neznalost civilních leteckých předpisů a nerespektovala vlastní zadávací podmínky. DSA chce docílit toho, aby se posuzování vrátilo komisi, která nabídky odborně posoudí.

Výběrové řízení s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun bez DPH by mělo zajistit provozovatele šesti základen letecké záchranné služby v letech 2017 až 2020. Jediným kritériem výběru byla cena.

Krajské volby 2020 v Ústeckém kraji >>>



Nyní provozují osm z deseti základen letecké záchranné služby v Česku soukromé firmy DSA a Alfa-Helicopter, kterým koncem roku skončí smlouva. Základny v Praze a Plzni mají policie a armáda, nově by měly převzít i základny na jihu Čech a v Brně.

V jižních Čechách se má stanoviště přesunout z Plané u Českých Budějovic do Bechyně, protože nový heliport v Plané je pro armádní stroje údajně malý.

O zbývajících šest základen by se v letech 2017 až 2020 měly podělit tři firmy. DSA by měla provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci. Základny v Olomouci a Ústí nad Labem podle výsledku tendru měly připadnout slovenské firmě Air Transport Europe. Z Jihlavy a Ostravy mají létat záchranářské vrtulníky rakouské firmy Helikopter Air Transport. Alfa-Helicopter už dříve oznámila, že ukončí činnost.