Dosavadní jednání ministerstva a státního dopravce předpokládá prodloužení nynější smlouvy o rok poté, co na konci letošního roku kontrakt skončí. Zadat zakázku bez soutěže přímo vybranému uchazeči úřadu umožňuje zákon o veřejných službách v přepravě cestujících, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Roční odklad má ministerstvu přinést čas na řádné výběrové řízení, které chce vypsat do konce letošního roku.
Definitivní smlouva potvrzující Českým drahám další rok na obou trasách ale stále podepsaná není, argumentuje generální ředitel tuzemské pobočky Arrivy Daniel Adamka. Společnost, patřící do skupiny Deutsche Bahn, chce proto využít roční lhůty, během které ministerstvo zveřejnilo záměr jednat s Českými drahami. Vlastní nabídku Arriva ministerstvu pošle během několika dní a věří, že úřad jednání rozšíří i na ni, dodal Adamka. Společnost plánuje na tratě nasadit vozidla Siemens Desiro, které si chce půjčit od mateřského společnosti.
Podle ministerstva je škoda, že Arriva přichází s nabídkou až nyní, tedy rok poté, kdy ministerstvo záměr jednat s ČD oznámilo. „Ministerstvo je samozřejmě otevřené i dalším nabídkám, ovšem v tomto časovém období hrozí riziko, že by jednání nemusela být dokončena do uzávěrky jízdních řádů,“ uvedl Novák. Časový tlak může podle úřadu být omezující i pro samotného dopravce a rezort dopravy se obává, že by nemusel včas zajistit vozidla, jejich dílenský servis a potřebný personál.
Arriva chce i další regionální tratě
Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz. Kromě toho se chce zúčastnit tendrů na regionální tratě na Šumavě, které má v úmyslu vypsat Jihočeský kraj, doplnil Adamka.
V autobusové dopravě se společnost plánuje hlásit do výběrových řízení připravovaných v Plzeňském kraji a v Moravskoslezském kraji na Třinecku, kde bude obhajovat nynější smlouvy. Dále se hodlá hlásit do výběrových řízení, které se budu vypisovat v Olomouckém a Hradeckém kraji.
Arriva, která loni pohltila konkurenčního dopravce Veolia Transport, podniká v Česku především v autobusové dopravě. Provozuje mimo jiné autobusy pod značkami Bosák Bus, Transcentrum bus, Osnado a Probo Bus. V České republice provozuje téměř 2000 autobusů a zaměstnává 3200 lidí.