Arriva chystá spěšné vlaky kolem Prahy, chybí ale peníze

Arriva spustila linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Po dvou měsících projekt zastavila.

Arriva spustila linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Po dvou měsících projekt zastavila. Zdroj: E15 Anna Vackova

Příměstská železniční doprava kolem Prahy by se mohla rozšířit o dalšího dopravce. Arriva, společnost vlastněná Deutsche Bahn, chystá spěšné vlaky mezi Benešovem, Prahou a Čelákovicemi. Je tu ale problém - Středočeský kraj nemá peníze a Arriva jezdit na vlastní riziko nehodlá.

Arriva zatím kvůli financím narazila u dopravního výboru. Dopravce žádá 4,1 milionu korun na provoz od září do konce roku. Dalších 12,5 milionu budou potřeba na příští rok, jak informoval server idnes.cz.

Podle generálního ředitele Arrivy Daniela Adamky není projekt mrtvý. Bez podpory kraje ale linka spuštěna nebude. Adamka prý věří, že se podaří kraj nakonec přesvědčit. „Nabízíme zajímavé řešení dopravního konceptu, které by obyvatelé uvítali a dosud na tratích chybí,“ vysvětlil Adamka.

Bez dotací zkusila Arriva jezdit už loni mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. Projekt ale po dvou měsících ukončila.

Více zastávek než rychlíky

Arriva nabízí spěšné vlaky, které by zastavovaly na více zastávkách než dosavadní rychlíky, ale ne tak často, jako osobní vlaky. Oproti osobním mají být spěšné vlaky rychlejší o třináct minut.

Dopravce chce na linku nasadit nízkopodlažní dieselové jednotky Siemens Desiro od Deutsche Bahn. Od kraje Arriva požaduje zhruba 90 korun za kilometr (pro srovnání, Českým drahám poskytuje kraj kompenzaci v průměru 107 korun za kilometr). Pokud by byl provoz Arrivy dotovaný, s velkou pravděpodobností by vzrostla ztráta Českých drah na této trati a s tím by i požadavek na vyšší úhradu od kraje, jak uvádí server.

Arriva
Arriva v Česku prozatím jezdí jen mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Dopravce má ovšem velké ambice. Ministerstvu dopravy před časem nabídl provoz rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi a Plzní a Mostem.