Arriva dál usiluje o rychlíkovou trať Plzeň–Most, nabídla starší vlaky

Arriva spouští linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou

Arriva spouští linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou Zdroj: E15 Anna Vackova

Dopravní společnost Arriva se i přes nedávné rozhodnutí ministerstva dopravy přidělit zakázku na provoz rychlíkové trati mezi Plzní a Mostem Českým drahám nevzdává. Původní nabídku snížila o pětinu, přičemž kvůli úsporám by na trasách provozovala starší soupravy.

„Ukázalo se, že ministerstvo na tuto trať moderní vlaky nechce a vybralo si levnější staré vlaky ČD, které nabídly neklimatizované motoráky bez internetu, vyrobené v devadesátých letech,“ citoval server iDnes.cz šéfa české pobočky Arrivy Daniel Adamka.

Společnost původně požadovala dotaci na kilometr provozu vlaku 118 korun a 80 haléřů. Tehdy ale na trase chtěla provozovat moderní jednotky Desiro. Nyní ministerstvu nabídla starší soupravy 628, které používala v loňském zkušebním provozu na trase Praha - Kralupy nad Vltavou.

„Nový návrh od Arrivy jsme obdrželi. Samozřejmě se s nabídkou seznámíme a budeme se jí zabývat,“ řekl serveru mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Původní nabídka Arrivy byla pro stát dražší, než za kolik chtěly na trase jezdit České dráhy.

Firma jezdí na Olomoucku
Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou na Olomoucku. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz. Kromě toho se chce zúčastnit tendrů na regionální tratě na Šumavě.

Pokud by Arriva uspěla, v praxi by to znamenalo, že by českého státního dopravce na domácí trati vystřídaly německé státní dráhy. Arriva totiž patří právě pod Deutsche Bahn.

Kromě trasy mezi Plzní a Mostem chtěla původně Arriva připravit České dráhy i o roční smlouvu na provoz na trase Liberec - Pardubice. Novou nabídku na tuto trasu ale dopravce podle ministerstva dopravy nepodal.

Obě trati chtělo ministerstvo dopravy nabídnout bez výběrového řízení Českým drahám. Arriva se ale pokusila do řízení zasáhnout a v červnu na ministerstvo poslala vlastní nabídku, přestože ji ministerstvo neoslovilo.

Jan Šatava: Moderní vozidla jsou pro lokálky drahá