Arriva na kolejích roste: pošle vlaky do Nitry a na Šumavu

Nová linka společnosti Arriva do Benešova

Nová linka společnosti Arriva do Benešova Zdroj: Arriva

Nová linka společnosti Arriva do Benešova
Vlaková souprava Arriva
Nová linka společnosti Arriva do Benešova
Arriva spustila linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou
Arriva spustila linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou
9
Fotogalerie

Dopravní společnost Arriva hodlá s prosincovým příchodem nového jízdního řádu výrazně posílit svou přítomnost na českých a slovenských kolejích. Novinkou je především zavedení spoje z Prahy do Nitry, jde o vůbec první přímou vlakovou linku mezi oběma městy.

Dnes Arriva směrem na Slovensko provozuje pouze víkendové spoje mezi Prahou a Trenčínem. „Chceme lépe obsloužit region středního Pováží, který nemá přímé vlakové spojení s Českem,“ řekl šéf Arrivy Daniel Adamka.

Podle něj k rozhodnutí prodloužit linku do Nitry vedla mimo jiné velká obsazenost trenčínských vlaků. Už od prosince se počet vlaků zdvojnásobí, od dubna pak firma zavede každodenní provoz.

Vlak do Nitry bude zpočátku vysílán pouze v pátek odpoledne, zpět se bude vracet v sobotu. Doplní jej nedělní vlak do Trenčína a týž den zpět. Od dubna bude jezdit odpolední spoj do Nitry každý den, ranní spoj s konečnou v Trenčíně bude vyrážet kromě neděle i v pátek a v sobotu. Na letní sezonu od června do října se z něj stane rovněž každodenní spoj.

Složitost jízdního řádu je dána mimo jiné postupným nasazováním motorových jednotek Arrivy do provozu. Firma dosud v tuzemsku provozuje pouze jednu soupravu, z Německa si ale přivezla další čtyři motorové vlaky. Ty nyní procházejí rekonstrukcí v šumperských dílnách Pars nova, následně musejí být schváleny pro provoz v českých zemích i na Slovensku. Rekonstrukce jedné jednotky vyjde zhruba na osm milionů korun.

Díky doplněnému vozovému parku se v prosinci Arriva vydá i na jih Čech, když zavede nové expresy z Prahy přes České Budějovice a Český Krumlov až do šumavské Nové Pece. Sází přitom hlavně na jednodenní návštěvníky Krumlova a vodáky.

Vlaky pojedou mimo sezonu pouze o sobotách, nedělích a svátcích, od začátku července do začátku října každý den. Z Prahy vyjedou v devět ráno, v Krumlově budou za tři hodiny, návrat do hlavního města je v devět večer. Arrivě přitom na trati budou konkurovat (rovněž nově zaváděné) expresy Českých drah.

Ty budou ale vyjíždět z Krumlova zpět na sever už ve dvě. Na rozdíl od vlaků Arrivy budou jezdit za dotace od ministerstva dopravy. Podle Adamky si přitom Arriva původně naplánovala své expresy, aniž by cokoliv tušila o objednávce z ministerstva pro ČD.

„Státní správa má tendenci ekonomicky vytlačovat komerční spoje. Chceme dokázat, že jsme schopni to jezdit na vlastní podnikatelské riziko,“ uvedl Adamka.

Konkurence na spojích na jih díky Arrivě výrazně zhoustne. Do Krumlova totiž vedle ČD jezdí i autobusy Regiojetu a Leo Expressu. Adamka přitom tvrdí, že s jedním z těchto konkurentů je před uzavřením dohody o prodeji jízdenek na pražském hlavním nádraží.  

Klíčovou je ale pro společnost ze skupiny Deutsche Bahn příměstská spěšná linka Praha – Benešov. Nově budou na spoji jezdit dvě soupravy, ve špičkách se intervaly zkrátí na hodinu, vlaky nově zastaví v Říčanech.

Arriva všechny své vlaky provozuje v tuzemsku komerčně bez dotací. Jak si provoz stojí finančně, vedení nechce upřesnit, vlaky ale zřejmě generují stále ztrátu. „Vychází to lépe, než jsme předpokládali,“ řekl Adamka.

Snahou firmy nicméně je, aby benešovská linka byla zařazena do pražské integrované dopravy a její ztráty pokryly dotace od metropole a Středočeského kraje. Podle Adamky by se tak dle optimistického scénáře mohlo stát už začátkem příštího roku, spíše ale až od první změny jízdního řádu v pololetí.

Arriva se rovněž účastní soutěží, které zřídkavě na dotované rychlíky vypisuje ministerstvo dopravy či kraje. Nikde ale zatím nenabídla nejnižší cenu; navíc žádná soutěž nebyla pro protesty ČD zatím dotažena do konce.

Firma rovněž od prosince zaznamená jednu ztrátu. Přestane provozovat vlaky na obecní železnici v údolí říčky Desné, dopravu zde převezmou České dráhy.