Arriva na linku z Čelákovic do Benešova nevyjede. Kraj nechce platit

Arriva spouští linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou

Arriva spouští linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou Zdroj: E15 Anna Vackova

Nová železniční linka na trase Čelákovice – Praha – Benešov se prozatím neotevře. Středočeský kraj odmítl kompenzovat ztráty a linku se tak podle dopravce Arriva, který o ni požádal, nevyplatí provozovat. Praha by přitom linku uvítala.

Arriva uvažovala o testovacím provozu spěšných vlaků v dvouhodinovém intervalu, který by doplnil současné osobní vlaky. „Pro cestující ze vzdálenějších míst kraje měly být výrazně rychlejší, protože měly stavět jen na některých zastávkách,“ sdělil serveru E15.cz generální ředitel Arriva pro Českou republiku Daniel Adamka.

Největší zájem Arriva čekala od cestujících z Benešova, Čerčan, Senohrab a Mnichovic, odkud by byly spěšné vlaky rychlejší než současné osobní vlaky Českých drah.

Středočeský kraj se podle hejtmana Miloše Petery nové lince nebrání, ale dotace dopravce nedostane. „Doprava v trase Čelákovice – Praha – Benešov je zajištěna v dostatečném objemu stávající objednávkou kraje,“ konstatoval Petera. Dodal, že o návrhu Arrivy už několikrát jednal výbor pro dopravu zastupitelstva Středočeského kraje.

Adamka: Bez pokrytí ztáty je to sebevražda

Jezdit regionální železniční linky bez pokrytí prokazatelné ztráty je ale podle Adamky ekonomická sebevražda. „Takovou nabídku kraji nejsme schopni dát. Byly by to jen plané sliby, které bychom nedokázali splnit, a k tomu se rozhodně nebudeme uchylovat. Objednavatelé veřejné dopravy to vědí a potvrdí vám to i ostatní dopravci,“ konstatoval.

Jako příklad uvedl Regiojet Radima Jančury, který provozuje regionální linky na Slovensku. „Bez dotace, by to ale nešlo,“ uvedl Adamka.

Arriva měla v plánu na lince nasadit nízkopodlažní soupravy Siemens Desiro s klimatizací a wifi připojením. Ve vlacích měl platit tarif Pražské integrované dopravy (PID), takže by cestující s kuponem na opencard nebo jednotlivými jízdenkami PID nemuseli podle Adamky řešit, zda jedou vlakem Českých drah nebo Arrivou. „Nastoupili by do vlaku, který jim přijede a nebo který jim nejvíce vyhovuje,“ uvedl.

Praha linku chce

Linka už dostala souhlasné stanovisko od Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (ROPID). „Ten nápad se nám velmi líbí, protože sami jsme už dříve plánovali zavedení rychlých spěšných vlaků, které by dovezly cestující ze vzdálenějších částí Středočeského kraje rychle do centra Prahy. Takové spojení dnes chybí a bohužel často na těchto trasách vyhrává nad vlaky osobní automobil, protože lidé nechtějí jezdit ze vzdálenějších míst zastávkovými osobáky,“ uvedl mluvčí organizátora Ondřej Kubala.

Dodal, že Praha už dala projektu v minulosti zelenou, ale s podmínkou, že vlaky Arrivy objedná jen v případě, že je na svém území objedná i Středočeský kraj. „Nemá smysl, aby jezdily vlaky jen z centra k hranicím Prahy a dál do Středočeského kraje už ne, to by k ničemu nebylo,“ sdělil mluvčí.