Autovlaky Českých drah táhnou. Letos už je využilo přes šest tisíc motoristů
„Každý den vypravujeme dva páry nočních spojů, mezi Prahou a Popradem a mezi Prahou a Košicemi. Další autovůz je na denním expresu Košičan, který jezdí z Prahy do Košic a zpět,“ říká Martina Katanská z oddělení produktů a kvality ČD. Zájem je především o noční spoje, na noční rychlík Šírava do Košic proto dopravce pravidelně pro nasazuje dva autovozy, což je kapacita pro 20 aut.
„Právě dnes se vrátil rychlík z Košic, autovlak využilo 19 vozů,“ okomentoval aktuální obsazenost mluvčí drah.
Růst o desetinu
Za první pololetí autovlak ČD využilo 6561 motoristů, meziročně tak přepravily dráhy o 672 vozidel více (+ 11 procent). Autovlakem míří na Slovensko většinou automobily, motorek bylo z celkového počtu 334.
„Nejvíce s námi jezdí rodiny s malými dětmi. Sezónnost o letních a zimních dovolených i svátcích se určitě projevuje, ale v mimo toto období je o autovlaky zájem. Proto jezdíme celoročně,“ zdůraznil Joklík.
Může služba konkurovat přepravě po vlastní ose? „Řidič automobilu do výšky 1,6 metru zaplatí za jednu cestu z Prahy do Košic i s lůžkovým příplatkem do třímístného kupé 72,40 eur, tedy podle aktuálního kurzu asi 1905 korun. Každý další spolucestující v autě pak 32 eur, tedy zhruba 842 korun,“ uvedla Katanská. Dítě do šesti let bez nároku na lůžko cestuje zdarma.
Podle propočtu E15.cz by motorista sám za cestu do Košic při spotřebě benzinu 7l/100 km zaplatil při aktuální ceně PHM necelých 1800 korun, souboj silnice versus vlak je pro jednoho tedy téměř vyrovnaný.
Couvat už se nemusí
České dráhy na letošní sezonu připravily i novinky. „Samotní řidiči určitě ocení, že při vykládce v cílové stanici už nemusejí z autovozů couvat. Další novou službou pak bude možnost nákupu jízdních dokladů přes náš eShop. Změnu chystáme na podzim,“ upřesnila vedoucí oddělení produktů a kvality ČD Jitka Kocyanová.
Na autovlak ČD nemůže jakékoliv vozidlo: „Přepravujeme osobní automobily do maximální výšky dva metry a maximální hmotnosti 2,5 tuny včetně nákladu. Pokud jde o motocykly nebo motocykly s postranním vozíkem, jejich maximální délka je 3,8 metru. Čtyřkolky z bezpečnostních důvodů nepřepravujeme.“
Dříve autovlaky ČD mířily i k moři do Splitu. „Službu jsme kvůli požadavkům zahraničních obchodních partnerů před šesti lety zrušili. Nebyla již rentabilní, obnovovat ji zatím nehodláme,“ řekl E15.cz Joklík.