Berlín může na zpoplatnění dálnic vydělat méně, než čekal

Dálnice A40 u Essenu

Dálnice A40 u Essenu Zdroj: Blende57, Flickr.com (CC BY 2.0)

Chystané zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta může státu vynést méně, než kolik tamní ministerstvo dopravy předpokládá. Tisíce německých řidičů by totiž mohly žádat vrácení ceny dálniční známky, pokud se jim podaří prokázat, že dálnice nevyužívají. Tím by se snížily příjmy z daně z vlastnictví motorového vozidla, v níž má být cena známky zahrnuta.

Mýtné by se na německých dálnicích mělo vybírat od roku 2016. Podle zákona, o němž bude ve středu jednat vláda, by roční dálniční známka měla stát maximálně 130 eur (3600 korun), pro ekologicky šetrnější auta by byla levnější. Dvouměsíční známka by měla stát 22 eur (600 korun), desetidenní deset eur (275 korun). Němečtí řidiči dostanou známku automaticky po uhrazení daně z vlastnictví motorového vozidla, jejíž výše se nezmění.

Ministr dopravy Alexander Dobrindt předpokládá, že stát na výběru mýtného vybere až 700 milionů eur (19,3 miliardy Kč) ročně. Po odečtení nákladů na správu systému by podle něj měl být čistý zisk zhruba 500 milionů eur (13,8 miliardy Kč).

Kniha jízd jako důkaz

Proti návrhu mýtného se ale postavila část německých řidičů, kteří dálnice nevyužívají. Ministerstvo proto do návrhu zákona přidalo možnost vrácení peněz za cenu známky v případě, že řidič prokáže, že po dálnici v uplynulém roce nejel. Jako doklad by měla stačit řádně vedená kniha jízd.

Týdeník Der Spiegel vyčíslil, že teoreticky by se o vrácení peněz za dálniční známku mohlo ucházet až několik set tisíc německých řidičů. To by v důsledku mohlo znamenat propad výběru mýtného o desítky milionů eur.

Magazín navíc upozorňuje, že možné vrácení peněz by mohlo lákat i podvodníky. Kvůli zákonu o ochraně osobních údajů totiž stát nebude smět archivovat záznamy z mýtných bran na dálnicích, které budou snímat poznávací značky aut. Der Spiegel uvádí, že pro mnoho řidičů tak bude snadné zfalšovat knihu jízd, protože jim jízdu po dálnici nikdo neprokáže.

Návrh naráží v bruselu

Zpoplatnění dálnic prosadila ve vládě bavorská Křesťanskosociální unie (CSU). Poměrně komplikovaný systém mýtného vychází z jejího volebního slibu, že za užívání dálnic budou platit pouze cizinci a mýtné nebude znamenat pro německé řidiče žádné dodatečné náklady.

Návrh zpoplatnění dálnic ale ještě může narazit na evropské předpisy. Podle deníku Bild má Evropská komise podezření, že systém představuje nepřímou diskriminaci neněmeckých řidičů. Komise také podle listu považuje cenu krátkodobých dálničních známek za příliš vysokou, a to především ve srovnání s roční cenou známky pro auta s malým objemem motoru.