„Získání koncese umožní zvýšení efektivity provozu tohoto autobusu, který budeme nabízet například na zajištění náhradní autobusové dopravy při výlukách, na zájezdy a podobně,“ řekl mluvčí mateřských Českých drah Radek Joklík. Podle něj tedy nejde o budování autobusové divize s ambicemi na provozování linkové dopravy.
ČD Cargo se ale zařadí na seznam autobusových společností, jejichž vozidla mohou dráhy využít v případě výluk. S těmi se v posledních letech kvůli výstavbě a opravám tratí roztrhl pytel. „V rámci mimořádností je můžeme oslovit a případně využít napřímo,“ doplnil Joklík.
Jako za první republiky
Autobusová doprava v režii železničních společností není v tuzemsku žádnou novinkou, vesměs ale jde o pronájem kompletní služby od koncesované autobusové firmy. Například České dráhy provozují linku z pražského hlavního nádraží na letiště za pomoci městského dopravního podniku, mezi Ostravou a Krakovem jezdí ČD Bus objednaný od Arrivy.
Další plány ČD, například na autobusový svoz cestujících ze severní Moravy, však v minulosti zkrachovaly. Historie drážních busů je ale mnohem bohatší. Za první republiky měly Československé státní dráhy na linkovou autobusovou dopravu monopol a byly tak zároveň největším autobusovým dopravcem v zemi.