ČD Cargo do konce roku propustí 450 lidí, tisíce mohou následovat

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CD Cargo

Ztrátová železniční společnost ČD Cargo rozdá ještě do konce roku 450 výpovědí. Serveru E15.cz to potvrdila zástupkyně firmy Lada Hlaváčková.

Propouštění se týká především oblasti takzvaných jednotlivých zásilek, která je pro společnost dlouhodobě ztrátová. Dalších 2000 lidí by mohlo následovat příští rok, to ale firma zatím odmítla potvrdit. O tomto čísle nicméně dnes hovořil na setkání s novináři stínový ministr dopravy Milan Chovanec (ČSSD).

Podle něj budou hromadné odchody firmu stát stovky milionů korun na odstupném. „Jakmile budeme mít schválený plán, svoláme tiskovou konferenci. Do té doby nemůžeme nic zveřejnit,“ uvedla Hlaváčková. Podle ní by detaily plánu měly být známy ještě v prosinci. Chovanec označil masové propouštění za unáhlený krok v době, kdy společnost „ani neví, kam kráčí“.

„Dnes propustí zaměstnance, které mohou za dva roky potřebovat,“ řekl Chovanec. Rozčílení neskrývají ani odbory. „Celý problém je v chybné obchodní politice firmy,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Odboráři prý nyní čekají na prosincové zveřejnění nové strategie. Chovanec i Pejša přitom sdílejí názor, že zachování jednotlivých zásilek na kolejích je zájmem státu a krajů. Pokud by cargo tuto činnost zcela zrušilo, znamenalo by to prý dalších 7000 kamionů denně na už tak zničených krajských silnicích.

Nižší poplatky za koleje

Řešením má být snížení poplatků za koleje. To stát ale chystá až na rok 2014, kdy může být pro ČD Cargo pozdě. Kusové zásilky, tedy manipulace jednotlivých vagonů v malých stanicích, které se následně poskládají do nesourodého vlaku, představují 45 procent tržeb carga, zároveň ale každoročně přinášejí ztrátu až 700 milionů korun. V dobách hojnosti je dotovala druhá hlavní činnost firmy, tedy provozování ucelených vlaků. I těm se ale přestává dařit, vývoj jde částečně na vrub krizi, významně ale státní firmě ubírají konkurenční dopravci.

ČD Cargo, které letos očekává provozní ztrátu kolem 300 milionů, čeká každopádně v příštích měsících bolestivá restrukturalizace. Ve hře je mimo jiné osud dluhopisů samotné firmy i mateřských Českých drah. Účetní ztráta bude ještě vyšší. Kvůli přecenění majetku, který byl do firmy vložen při jejím vzniku v roce 2007, se může vyšplhat až na dvě miliardy korun.

Chovanec dokonce mluví o hrozbě insolvence. Naznačil přitom, že existuje plán na rozdělení firmy. Lukrativní ucelené vlaky by se vyčlenily do samostatné akciovky, která by se následně zprivatizovala. Existenci tohoto plánu ale ministr dopravy Pavel Dobeš popřel. Podle něj jde pouze o zprůhlednění účetnictví tak, aby bylo jasné, která činnost firmě vydělává a která prodělává. „Z naší strany je především požadavek, aby bylo především oddělené účetnictví vlastních činností od nakupovaných služeb,“ uvedl Dobeš pro E15.cz.

ČD Cargo už ale sáhlo k prodeji lokomotiv, které si následně pronajme zpět. To nápadně připomíná situaci málem zkrachovalých ČSA, které si podobně vylepšovaly před několika lety hospodářský výsledek a zajišťovali hotovost na samotný provoz.