ČD v červených číslech: ztrátu prohloubily už na půl miliardy
„Firma masivně investuje, osobní doprava dala do modernizace a nákupu vozidel v prvním pololetí skoro tři miliardy korun, což se pochopitelně v průběžných výsledcích odráží. Na druhou stranu nám v tomto segmentu tak rostou tržby, že provozní zisk před zdaněním a odpisy EBITDA meziročně o čtyři procenta vzrostl,“ řekl Nebeský.
Tržby osobní dopravy se zvýšily o 147 milionů, celkem ale „osobka“ prodělala 260 milionů. Nákladní doprava skončila ziskem 46 milionů, především ale díky rozpuštění rezerv.
Objem zboží v nákladních vagonech se snížil. „V důsledku omezení průmyslové a stavební výroby je menší poptávka po černém a hnědém uhlí, koksu, železné rudě i šrotu. Na druhé straně však roste přeprava automobilů, obilovin a potravinářských výrobků,“ uvedly dráhy v tiskové zprávě.
Vedení ČD Cargo je přitom v posledních měsících pod tlakem managementu celé skupiny, generální ředitel Českých drah Petr Žaluda hospodaření carga dlouhodobě kritizuje. Ve čtvrtek se do carga obul i ministr dopravy Pavel Dobeš. Podle něho vedení společnosti při jednání dozorčí rady uvádí jiné výsledky, než se kterými kalkuluje při jednání představenstva.
Za celý rok vedení předpokládá, že celá skupina skončí v zisku řádově ve stovkách milionů. Pomoci tomu mají mimo jiné mimořádné výnosy ve druhém pololetí, například zrychlený prodej majetku.