Česká Tesla loni prodala méně aut, ale více vydělala. Každý třetí zákazník kupoval venku

Česká pobočka Tesly sice prodala méně aut než o rok předtím, více ale utržila i vydělala.

Česká pobočka Tesly sice prodala méně aut než o rok předtím, více ale utržila i vydělala. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Byznys oficiální pobočky americké automobilky Tesla v Česku se loni nesl ve znamení kontroverzních čísel. Značka sice prodala méně aut než rok předtím, více ale utržila i vydělala. O bezmála polovinu prodejů se postaral model Y patřící s cenovkou začínající na 1,2 milionu korun k dražším modelům automobilky. I díky tomu Tesla v Česku loni utržila za auta, tedy bez servisních úkonů, bezmála 354 milionů korun. To je téměř o pětinu více peněz než o rok dříve. O letošních číslech rozhodne primárně efekt masivních slevových akcí, podle odborníků ovšem čeští zákazníci stále raději a relativně často volí nákup tesly přes zahraniční pobočky značky. 

„Růst tržeb je způsoben růstem prodeje dražších modelů vozů. Celkem 44 procent celkových prodejů vozů připadalo na model Y,“ uvádí výsledková zpráva českého zastoupení Tesly za loňský rok.

„Společnost očekává zvýšení čistého zisku v souladu s nárůstem objemu prodeje, ale vlastní úspěch společnosti zůstává závislý na celkovém úspěchu vozidel na globální úrovni. Tempo růstu společnosti bude z velké části záviset na zvýšení výroby vozidel určených pro hromadný trh včetně modelu 3 a modelu Y,“ pokračuje zpráva vyhlídkami na letošní rok.

Automobilka v Česku prodala loni celkem 195 aut, tedy o jedno méně než v roce 2021. Prodejní dvojkou byl s 83 vozy model 3. V posledním čtvrtletí loňského roku ještě Tesla znovu představila modely X a S, ty ale na loňských prodejích měly jen marginální podíl.

Za celý loňský rok Tesla v Česku vydělala necelých šest milionů korun, tedy o zhruba 150 procent více než v roce 2021, a to při celkových tržbách na prahu 430 milionů korun. Za celý loňský rok se podle údajů Sdružení dovozců automobilů v Česku registrovalo 298 tesel, tedy přibližně o polovinu více, než prodalo české zastoupení.

„Tesla je tu relativně krátce a lidé byli v minulých letech zvyklí nakupovat tesly v Německu a Rakousku a tento fenomén stále přetrvává,“ uvádí místopředseda Asociace pro elektromobilitu České republiky Marek Klásek. Zahraničí prý stále skýtá výhody.

„Bývala to často nejen lepší cena, ale i speciální balíčky zahrnující třeba výbavu navíc,“ dodává Klásek s tím, že podíl v tuzemsku registrovaných tesel, které se zároveň prodaly přes české zastoupení, je obtížné stanovit. „Slovenští zákazníci třeba typicky nakupují v Česku, ale registrují na Slovensku,“ dodává Klásek. 

Pro letošek znovu rozdaly karty na trhu masivní slevy americké automobilky. Právě nejprodávanější model Y letos výrazně zlevnil, a to až téměř o čtvrtinu, což v letošním roce rapidně navýšilo prodeje, a to napříč modelovým portfoliem značky.

„Tesla v prvním čtvrtletí 2023 zaregistrovala v Česku více vozidel než za celý rok 2022. V 73 procentech případů šlo o model Y,“ uvádí Lukáš Kadula, analytik z Centra dopravního výzkumu s tím, že slevová akce v Česku padla na úrodnou půdu. 

Jak uvádějí dubnová, poslední dostupná data Sdružení dovozců automobilů o registracích elektromobilů, Tesla si drží v číslech za první čtyři měsíce tohoto roku prvenství. Má téměř čtvrtinu všech elektromobilů registrovaných v tomto období, což je 445 vozů.

Domácí Škoda Auto jich má 302 a třetí Volkswagen pak 221. Jen v dubnu lidé zaregistrovali 145 aut, tedy o polovinu více než škodovek, české dubnové dvojky. Podle nezávislého analytika Antonína Šípka bylo v Česku ke konci prvního čtvrtletí loňského roku registrováno 1475 vozů Tesla.

Tesla letos výrazně snížila ceny aut v několika vlnách napříč globálními trhy. Během jara spadly ceny v Evropě, Izraeli a v Singapuru. Začátkem dubna firma zlevnila auta ve Spojených státech, od ledna už popáté. Díky slevám Tesla v prvním čtvrtletí zvýšila globální odbyt o čtyři procenta, investoři se ale obávají o ziskové marže, které jsou tradičně vysoko nad průměrem odvětví.

Tesla je automobilkou s nejvyšší tržní hodnotou na světě. Loni firma nesplnila cíl svého šéfa Elona Muska, který počítal s růstem odbytu o padesát procent. Kvůli logistickým problémům a slabší poptávce automobilka zvýšila odbyt o 40 procent, letošní zlevňování vedlo k nárůstu počtu objednávek.

Tesla v Praze otevřela své centrum takřka přesně přede dvěma lety. Centrum v Průhonicích u Prahy zajišťuje prodej a dodávky nových vozů i jejich servis, také podporuje budování nových rychlonabíjecích stanic. Do té doby v Praze fungovala pouze prodejna značky.