České dráhy chybovaly při zakázce na wi-fi, od ÚOHS dostaly pokutu

Railjet Českých drah na vídeňském Hlavním nádraží

Railjet Českých drah na vídeňském Hlavním nádraží Zdroj: ctk

ČTK
České dráhy chybovaly při vybavení vlakových souprav Railjet wi-fi technologií. Vybraly firmu, která nesplnila kvalifikaci. Od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za to dostaly pokutu sto tisíc korun. Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad.

Zakázku vyhrála společnost RailWiFi, kterou vytvořili dodavatelé ČD-Telematika a. s. a Simac Technik ČR, a. s.. „České dráhy chybovaly, když firmu nevyloučily z další účasti v zadávacím řízení, ačkoliv neprokázala splnění všech stanovených kvalifikačních předpokladů,“ uvedl předseda úřadu Petr Rafaj.

Státní dopravce ve výběrovém řízení požadoval, aby uchazeči o zakázku doložili alespoň tři referenční zakázky obdobného charakteru. Konkrétně šlo o dodávku systému internetového připojení v železničních kolejových vozidlech s konstrukční rychlostí přesahující 200 kilometrů v hodině. Přitom alespoň jedna ze zakázek musela být ve finančním objemu nejméně 20 milionů korun bez DPH.

Rozpor se zákonem

RailWiFi prokazovala kvalifikaci prostřednictvím subdodavatele. Z předložené subdodavatelské smlouvy ale nevyplýval závazek k poskytnutí plnění nebo práv, s nimiž mohla vítězná firma disponovat u konkrétní zakázky. To je podle Rafaje v rozporu se zákonem.

Railjety jsou netrakční soupravy (nemají vlastní pohonnou jednotku), soupravu pohání lokomotiva Taurus, kterou si České dráhy pro pohon jednotek půjčují od rakouských drah. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Kapacita těchto vlaků je 442 míst k sezení. Z toho dopravce předpokládá šest míst v byznys třídě a dalších 42 sedadel v první třídě. Cestu mezi Prahou a Vídní má souprava ujet za čtyři hodiny a deset minut.