České dráhy loni přepravily o 400 tisíc méně pasažérů, přesto zvýšily tržby

Nový rychlík Českých drah InterPanter

Nový rychlík Českých drah InterPanter Zdroj: Skoda Transportation

ČTK
České dráhy loni přepravily 170 milionů cestujících. Ve srovnání s rokem 2014 jde o pokles o téměř 400 tisíc pasažérů. Díky prodloužení průměrné ujeté vzdálenosti nicméně dopravci vzrostly tržby z jízdenek. Vyšší počet přepravených osob zaznamenala dálková a příměstská doprava, ztrácely naopak regionální vlaky, uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Počet cestujících ovlivnily zejména rozsáhlé výluky na železnici a migrační krize.

Podle Českých drah vzrostly tržby z přepravy cestujících v řádu desítek milionů korun. V roce 2014 dopravce na jízdenkách utržil téměř 7,5 miliardy korun.

Vzdálenost, na kterou lidé ve vlacích Českých drah cestovali, se loni zvýšila v průměru o více než tři procenta na 42,25 kilometru, uvedly dnes ČD. Kompletní hospodářské výsledky dopravce zveřejní koncem dubna.

„Přestože v některých dnech jezdilo až 500 autobusů náhradní dopravy, není důsledkem výluk to, že by lidé upustili od železniční dopravy,“ řekl člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.

Nastává přesun do metropolí

Mírný pokles v regionální dopravě se podle něj týkal zejména venkovských regionálních tratí, kde je v posledních letech znát demografická změna, spojená s odchodem lidí do měst, která je z pohledu železniční dopravy spojena zejména s úbytkem studentů.

Přesun lidí z menších sídel do metropolí je podle Krtka celoevropský jev, se kterým se setkávají i zahraniční železniční dopravci. V Česku jej dokazují rovněž rostoucí počty cestujících v příměstské dopravě a v rychlíkové dopravě mezi velkými městy. Zhruba desetiprocentní nárůst cestujících ČD například zaznamenaly na trati mezi Prahou a Ostravou, na které se státní dopravce potýká se soukromou konkurencí.

Migrační krize pak měla vliv zejména na přeshraniční dopravu ve směru do Rakouska a Maďarska. Podle Krtka se v prvních osmi měsících roku vyvíjela slibně, ale v posledním čtvrtletí se na počtu cestujících do těchto destinací negativně projevil proud migrantů přes nádraží v Budapešti a uvažované zastavení vlakového spojení mezi Prahou a Rakouskem.