Výhra ministersva dopravy a porážka Českých drah. Tak se dá ve stručnosti označit rozhodnutí antimonopolního úřadu.
Po nedávném zveřejnění dotací, které České dráhy dostávají na konkrétní spoje, se jedná o další důležité rozhodnutí. České dráhy se sice zřejmě odvolají, pilotní tendr na zajištění dotované rychlíkové dopravy na trati Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc může pokračovat.
České dráhy napadaly postup ministerstva při zveřejňování nabídkového řízení i celou řadu podmínek tohoto řízení, především z důvodů údajné diskriminace celostátního železničního dopravce. Žádný z argumentů ÚOHS ale neshledal oprávněným.
Před nedávnem navíc vyšlo najevo, že jde o nejztrátovější trať, na níž stát doplácí 225 korun za každý ujetý kilometr. Zveřejnění dotací se České dráhy i ministerstvo dopravy dlouho bránily. To by mělo nyní skončit, uvedl po schůzce s ministrem dopravy Radim Jančura. Jeho RegioJet se právě o provoz na této trati uchází. Z nedávné schůzky Jančury s ministrem Stanjurou vyplynulo, že ministerstvo chce vypsat další soutěže na rychlíky
Nejztrátovější rychlíkové spoje v ČR v roce 2010:
Pořadí | Trasa linky | Ztráta na 1 km jízdy vlaku (v korunách) | Absolutní ztráta linky za rok 2010 (v mil. korun) |
---|---|---|---|
1. | Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc | 225 | 157 |
2. | Praha - Kladno - Rakovník | 186 | 74 |
3. | Praha - Mladá Boleslav - Turnov - Tanvald | 165 | 101 |
4. | Praha - Beroun - Příbram - Písek - České Budějovice | 160 | 154 |
5. | Kolín - Mladá Boleslav - Česká Lípa - Rumburk | 159 | 92 |
6. | Pardubice - Jihlava | 153 | 27 |
7. | Ústí nad Labem - Česká Lípa - Liberec | 140 | 89 |
8. | (Německo-) Děčín - Ústí nad Labem - Praha - Pardubice - Brno - Břeclav (-Rakousko/Slovensko) | 139 | 625 |
9. | Brno - Jihlava - České Budějovice - Plzeň | 139 | 290 |
10. | (Rakousko/Slovensko -)Břeclav - Otrokovice - Přerov - Ostrava (- Polsko) | 138 | 105 |
Pramen: Ministerstvo dopravy, České dráhy
„V nabídkovém řízení ministerstva dopravy na státem dotovaný provoz na železniční trati Ostrava - Krnov - Olomouc chyby nebyly. Rozhodl o tom Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zamítl podnět Českých drah,“Uvedl to předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj.
Úřad posuzoval, zda ministerstvo dopravy postupovalo v uvedeném nabídkovém řízení v souladu se zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a neshledal důvody pro uložení nápravného opatření. Rozhodnutí úřadu není zatím pravomocné a dráhy podají rozklad.
Podle názoru Českých drah se antimonopolní úřad nevypořádal s připomínkami a údajně neuchopil podstatu síťového charakteru dopravy. „České dráhy jsou přesvědčeny, že věcně správné rozhodnutí ÚOHS je do značné míry závislé na výkladu práva EU, k němuž zatím nedošlo. Vzhledem k tomu, že předmětné nabídkové řízení je pro liberalizaci trhu základní a nemá zatím v našem právu obdobu, je nutno jednoznačněji přistoupit k ozřejmění rovných podmínek trhu, možných deformací trhu a síťového charakteru dopravy,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.
Rozhodnutí úřadu naopak přivítal soukromý dopravce RegioJet. Podle mluvčího firmy Aleše Ondrůje je soutěž na rychlíky z Olomouce do Ostravy prvním výběrovým řízením. „Jeho průběh a výsledek je klíčový pro další soutěžení rychlíkové i regionální dopravy na ostatních tratích v České republice,“ uvedl pro čtk Ondrůj. Podle firmy je soutěžení veřejné dopravy jedinou cestou, jak zajistit férové a transparentní přidělení dotací na tuto veřejnou službu. Spokojenost netají ani další z uchazečů o provoz společnost Arriva. „V nabídce máme několik variant, jak dopravu na soutěžené trati zajistit,“ řekl ředitel železniční dopravy v české Arrivě Jaroslav Richter.
Čtěte více o sporech Radima Jančury a Českých drah: