České dráhy mohou přijít o první dotovaný spoj

Vlak řady 843, který na trati z Opavy do olomouce nyní provozují České dráhy

Vlak řady 843, který na trati z Opavy do olomouce nyní provozují České dráhy Zdroj: wikimedia.org

Tendr na dotovaný provoz na trati Ostrava - Krnov - Olomouc může pokračovat. Antimonopolní úřad smetl námitky Českých drah, které tak mohou přijít o svůj první dotovaný spoj. Dráhy s verdiktem úřadu nesouhlasí a odvolají se.

Výhra ministersva dopravy a porážka Českých drah. Tak se dá ve stručnosti označit rozhodnutí antimonopolního úřadu.
Po nedávném zveřejnění dotací, které České dráhy dostávají na konkrétní spoje, se jedná o další důležité rozhodnutí. České dráhy se sice zřejmě odvolají, pilotní tendr na zajištění dotované rychlíkové dopravy na trati Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc může pokračovat.

České dráhy napadaly postup ministerstva při zveřejňování nabídkového řízení i celou řadu podmínek tohoto řízení, především z důvodů údajné diskriminace celostátního železničního dopravce. Žádný z argumentů ÚOHS ale neshledal oprávněným.

Před nedávnem navíc vyšlo najevo, že jde o nejztrátovější trať, na níž stát doplácí 225 korun za každý ujetý kilometr. Zveřejnění dotací se České dráhy i ministerstvo dopravy dlouho bránily. To by mělo nyní skončit, uvedl po schůzce s ministrem dopravy Radim Jančura. Jeho RegioJet se právě o provoz na této trati uchází. Z nedávné schůzky Jančury s ministrem Stanjurou vyplynulo, že ministerstvo chce vypsat další soutěže na rychlíky

Nejztrátovější rychlíkové spoje v ČR v roce 2010:

Pořadí Trasa linky Ztráta na 1 km jízdy vlaku (v korunách) Absolutní ztráta linky za rok 2010 (v mil. korun)
1.Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc225157
2.Praha - Kladno - Rakovník 186 74
3.Praha - Mladá Boleslav - Turnov - Tanvald165 101
4.Praha - Beroun - Příbram - Písek - České Budějovice160154
5.Kolín - Mladá Boleslav - Česká Lípa - Rumburk 15992
6.Pardubice - Jihlava 15327
7.Ústí nad Labem - Česká Lípa - Liberec14089
8.(Německo-) Děčín - Ústí nad Labem - Praha - Pardubice - Brno - Břeclav (-Rakousko/Slovensko) 139625
9.Brno - Jihlava - České Budějovice - Plzeň139290
10.(Rakousko/Slovensko -)Břeclav - Otrokovice - Přerov - Ostrava (- Polsko) 138105

Pramen: Ministerstvo dopravy, České dráhy

„V nabídkovém řízení ministerstva dopravy na státem dotovaný provoz na železniční trati Ostrava - Krnov - Olomouc chyby nebyly. Rozhodl o tom Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zamítl podnět Českých drah,“Uvedl to předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj.

Úřad posuzoval, zda ministerstvo dopravy postupovalo v uvedeném nabídkovém řízení v souladu se zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a neshledal důvody pro uložení nápravného opatření. Rozhodnutí úřadu není zatím pravomocné a dráhy podají rozklad.

Podle názoru Českých drah se antimonopolní úřad nevypořádal s připomínkami a údajně neuchopil podstatu síťového charakteru dopravy. „České dráhy jsou přesvědčeny, že věcně správné rozhodnutí ÚOHS je do značné míry závislé na výkladu práva EU, k němuž zatím nedošlo. Vzhledem k tomu, že předmětné nabídkové řízení je pro liberalizaci trhu základní a nemá zatím v našem právu obdobu, je nutno jednoznačněji přistoupit k ozřejmění rovných podmínek trhu, možných deformací trhu a síťového charakteru dopravy,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Rozhodnutí úřadu naopak přivítal soukromý dopravce RegioJet. Podle mluvčího firmy Aleše Ondrůje je soutěž na rychlíky z Olomouce do Ostravy prvním výběrovým řízením. „Jeho průběh a výsledek je klíčový pro další soutěžení rychlíkové i regionální dopravy na ostatních tratích v České republice,“ uvedl pro čtk Ondrůj. Podle firmy je soutěžení veřejné dopravy jedinou cestou, jak zajistit férové a transparentní přidělení dotací na tuto veřejnou službu. Spokojenost netají ani další z uchazečů o provoz společnost Arriva. „V nabídce máme několik variant, jak dopravu na soutěžené trati zajistit,“ řekl ředitel železniční dopravy v české Arrivě Jaroslav Richter.

Čtěte více o sporech Radima Jančury a Českých drah: