České dráhy nakoupí rychlé lokomotivy pro mezinárodní dopravu

Lokomotiva Českých drah

Lokomotiva Českých drah Zdroj: CTK

Vedení Českých drah má ambiciózní plán na posílení vozového parku v mezinárodní dopravě. Chystá se především nákup zcela nových rychlých lokomotiv. Podle informací deníku E15 by mělo jít až o dvě desítky nových strojů pro rychlost 200 kilometrů za hodinu.

Nepůjde ale o jednorázové vydání miliard. Dráhy chtějí expanzi na mezinárodních linkách řešit sérií rámcových smluv, které by využily pouze v případě potřeby a zajištěného financování. „Tato konstrukce byla zvolena mimo jiné též z důvodu, aby společnost byla co možná nejvíce připravena na v budoucnu vyhlašovaná nabídková řízení,“ doplnil mluvčí ČD Radek Joklík.

Rámcové smlouvy mají drahám umožnit rychlou reakci bez zdlouhavého vypisování samostatných tendrů. Pokud jde o detaily, jsou ale na dráze skoupí na slovo. Věc totiž ještě neprošla dozorčí radou a řídícím výborem. Rámcové smlouvy na lokomotivy i vagony by byly zřejmě na dvacet let. Dozorčí rada se s nimi seznámila už minulý týden, vrátí se k nim pravděpodobně znovu koncem září.

Nákupy nejsou časté

Nákup nových lokomotiv je na české železnici vždy událostí. České dráhy naposledy uzavíraly smlouvu na nové hnací stroje před více než deseti lety, a to se Škodou Transportation. Tehdy se dohodly na dodávce dvaceti nových mašin 109E. Obchod za 2,6 miliardy korun ale nabral skluz a jeho finanční vyrovnání dodnes řeší arbitráž.

O potřebnosti kvalitních lokomotiv pro nerušené jízdy v okolních zemích na železnici téměř nikdo nepochybuje. Dráhy jich mají dlouhodobě nedostatek, dvoustovkou jezdí pouze dvacítka nových škodovek. Dopravce by přitom rád držel krok například v Polsku, kde se pro tuto rychlost stavějí koridory, nebo posílil spojení do Rakouska přes jižní Čechy.

RegioJet nasadí nové vozy Astra
Konkurenční železniční dopravce RegioJet podnikatele Radima Jančury převzal prvních pět nových vagonů od rumunského výrobce Astra Vagoane. Vozy firma nasadí ještě tento týden na trasu z Prahy na Slovensko. Zbylých pět vagonů z objednané série převezme dopravce do konce října. Jeden vagon stojí milion eur. V každé sedačce je zabudován zábavní systém pro pasažéry, což je u vozů druhé třídy unikum.

Ivan Bednárik: Silniční doprava je oproti železnici zvýhodněná