Proč ve vlaku není signál? My nic, házejí po sobě vinu operátoři a dopravci

Pendolino

Pendolino Zdroj: Profimedia.cz

Nápis Žádná služba na displeji mobilního telefonu je na českých železnicích často tím nejvěrnějším společníkem. O zlepšení signálu při cestách vlakem jednají operátoři, České dráhy i další dopravci už mnoho let. Zákazníci O2 jsou lepšímu signálu asi nejblíže, jisté ale nemá nikdo nic. Argumenty operátorů i dopravců jsou totiž stále stejné.

Operátoři tvrdí, že tratě mají pokryté dobře, problém se má skrývat v pokovených oknech, která jsou v novějších soupravách kvůli tepelné izolaci. “Průměrné auto má útlum zhruba 15 decibelů, Pendolino 40 decibelů a nejnovější vozy Českých drah mají útlum dokonce kolem 65 decibelů,” vysvětluje tisková mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

České dráhy oponují, že na vině je hlavně nedostatečné pokrytí železničních koridorů mobilním signálem. “Kde chybí nebo je velmi nekvalitní, jsou často problémy s telefonováním i ve vozech, které mají otevřená okna,“ píše tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Tady se dostáváme ke kamenu úrazu. I když operátoři už před lety provedli společná měření za podpory Českých drah, dodnes se obě strany nedokážou shodnout na tom, co špatný signál ve vlacích ovlivňuje. Přitom dobré telefonní pokrytí ve vozech by bylo výhodné pro všechny.

Vysílače pro strojvedoucí

Existují celkem tři způsoby, kterými by se mohlo spolehlivého telefonování z vlaků dosáhnout. T-Mobile právě zjišťuje, jestli by nemohl využít vysílače drážní sítě GSM-R, které stojí kolem tratí a jež dopravci využívají pro svoji interní komunikaci.

Stožáry patří do majetku Správy železniční dopravní cesty, T-Mobile oslovil společnost ČD-Telematika, která má povolení provádět stavby a montáže u kolejí. Jenže vysílače GSM-R postavila rakouská společnost Kapsch a projekt z více než čtyř pětin dotoval evropský Fond soudružnosti, který financuje dopravní infrastrukturu.

Převládá názor, že není možné infrastrukturu GSM-R za takovým účelem využít.

Osazování stožárů zařízeními mobilních operátorů by proto bylo problematické. „Jedná se o otevřené téma, nicméně převládá názor, že není možné infrastrukturu za takovým účelem využít,“ říká vedoucí oddělení komunikace ČD-Telematika Lucie Tomaštíková.

Stožáry u trati

Druhým způsobem, jak zlepšit signál ve vlacích, je postavit v krizových oblastech další GSM vysílače. Tuto možnost preferuje Leo Express a jedná o ní s O2. „Technologie v podobě zesilovačů a opakovačů GSM signálu naše požadavky na kvalitu nesplňují,“ vysvětluje tisková mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Alespoň hlavní železniční trasy by podle licence na výstavbu sítí nové generace LTE měli operátoři pokrýt signálem do roku 2021. T-Mobile ale tvrdí, že to pro dobrý signál ve vagonech nestačí. „V rámci licenčních podmínek železniční koridory pokrýváme, problém s pokovenými okny je ale bohužel stále stejný,“ říká mluvčí Patricie Šedivá.

Možností číslo tři je instalace opakovačů – zařízení, která zachytí signál na plášti vozu a zesílený ho přenesou dovnitř. Ve svých vozech od rakouských Österreichische Bundesbahnen je má nainstalované Regiojet. Jenže jejich provoz zakázal Český telekomunikační úřad. Podle jeho vyjádření sice opakovače ve vagonech být můžou, musí ale mít příslušnou českou homologaci.

Regiojet přesto žádná další opatření ke zlepšení signálu ve svých vlacích nechystá, protože si jeho zákazníci na signál prý nestěžují. O nainstalování opakovačů v současnosti jedná s Českými dráhami O2. Obě společnosti podle svých slov analyzují legislativní, technické a provozní záležitosti, rozhodnuté ale zatím není nic.