„Cílem je nabídnout alternativu k chybějícímu dennímu přímému vlakovému spojení s Krakovem,“ uvedl člen představenstva drah Michal Štěpán. Vlakem bez přestupu se totiž dnes mohou čeští cestující dostat do Krakova pouze nočním spojem, přes den je nutný přestup v Katovicích.
Pilotní projekt počítá s provozem v hlavní turistické sezóně do 31. října. Vzdálenost mezi Ostravou a Krakovem je po silnici 170 km, autobus v závazku Českých drah ji urazí za dvě hodiny a 20 minut. Spoj bude vyjíždět z ostravského hlavního nádraží v 11:15, příjezd na krakovské hlavní nádraží je plánován na 13:35. Zpět se bus bude vracet ve 14:20 a do Ostravy dorazí v 16:45.
Autobusy zajistí společnost Arriva Morava, která loni na podzim vyhrála výběrové řízení Českých drah. Autobusy budou povinně místenkové, na palubě bude například wi-fi připojení.
Všichni tři rivalové
Dráhy se na krakovské lince střetnou s Leo Expressem, který se začátkem listopadu rovněž vydal mimo koleje. S polským partnerem zajišťuje spojení z Bohumína do Krakova, autobusy navazují na vlakové linky LE z Prahy.
Na trase z Ostravska do jižního Polska pendlují rovněž mikrobusy společnosti Tiger Express podnikatele Aleše Ondrůje, který spolupracuje s třetím tuzemským vlakovým dopravcem, RegioJetem. Přetahovaná mezi Českými drahami, Leo Expressem a RegioJetem se tak po Slovensku naplno rozjede i v Polsku.
České dráhy zkoušely před lety autobusovou linku na severní Moravě, která měla svážet cestující na expresy Ostrava – Praha. V prosinci 2013 ji ale zrušily jako nerentabilní. I tehdy ji pro národního dopravce zajišťovala Arriva. K tomu jako společný projekt drah a pražského dopravního podniku jezdí z hlavního nádraží bus na Letiště Ruzyně.