České dráhy porazily Arrivu v soutěži o dvojici rychlíkových tratí

Arriva zkusila linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou (viz snímek). Bez dotací. Po dvou měsících provoz ukončila.

Arriva zkusila linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou (viz snímek). Bez dotací. Po dvou měsících provoz ukončila. Zdroj: E15 Anna Vackova

pav , ČTK
České dráhy získají právo provozovat tratě mezi Libercem a Pardubicemi a mezi Plzní a Mostem na další rok. Podaly lepší nabídku než konkurenční Arriva. Arriva chtěla státní dráhy o téměř jistý kontrakt připravit a provozovat na obou trasách vozidla Siemens Desiro, půjčené od Deutsche Bahn.

„Oběma účastníkům byl dnes odeslán dopis s výsledkem řízení,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák s tím, že na základě hodnocení zůstanou obě trati i napřesrok provozované Českými drahami. Konkrétní cenové nabídky obou společností ministerstvo dopravy nesdělilo.

Ministerstvo rozhodovalo jen podle ceny. Z časových důvodů

Právě nabídnutá cena byla pro rozhodování ministerstva jediným kritériem, uvedl Novák. Důvodem toho, že nebyla při rozhodování brána v úvahu i další kritéria, jako je například kvalita vlakových souprav, byla podle ministerstva časová tíseň.

Úřad musí o dopravci rozhodnout před blížícím se termínem pro uzavření nabídek do příštího jízdního řádu 2014/2015, který začne platit v prosinci. Otázka kvality nabízených služeb bude podle resortu brána v úvahu teprve v následujícím tendru.

Ministerstvo dopravy proto doufá, že se společnost Arriva bude o zajištění dopravní obslužnosti ucházet i nadále, doplnil Novák. Úřad chce podrobnosti k harmonogramu vypisování veřejných soutěží na dotované trati zveřejnit koncem příštího měsíce.

Tratě mohly získat ČD i bez tendru

Obě trati měly původně patřit do první skupiny tras, které bývalé vedení ministerstva dopravy plánovalo nabídnout do tendrů, ve kterých by soukromé společnosti soutěžily o právo na dotovaný provoz s Českými drahami. Kvůli průtahům s vyhlášením tendrů a končícímu termínu dosavadních smluv ale ministerstvo chtělo Českým drahám provoz na obou trasách prodloužit bez soutěže.

Arriva se ale pokusila do soutěže zasáhnout a v červnu na ministerstvo poslala vlastní nabídku na provoz obou tras.

Arriva na českých kolejích
Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz. Kromě toho se chce zúčastnit tendrů na regionální tratě na Šumavě.