České dráhy prohloubily ztrátu na téměř dvě miliardy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Skupina České dráhy uzavřela loňské hospodaření se ztrátou 1,95 miliardy korun. Jde o konsolidované výsledky podle mezinárodních účetních standardů. Oproti roku 2012 to znamená zhoršení o 360 milionů korun.

Jenže zatímco předloni stahovala modrý holding do propasti hlavně nákladní dcera ČD Cargo, loni se jako větší závaží ukázala osobní doprava, které se nedaří z hluboké ztráty vymanit. ČD Cargo loni vykázalo zisk.

„Výši ztráty mateřské firmy výrazně ovlivnily dvě věci, změna kurzu koruny v důsledku intervence ČNB a vytvoření opravných položek na dlouhodobý majetek a rezervy na probíhající soudní spory,“ řekl serveru E15.cz náměstek pro ekonomiku a techniku Pavel Krtek.

Propad kurzu koruny mateřské České dráhy (které provozují osobní dopravu) ve výsledcích připravil o 639 milionů korun, zmíněné rezervy tvoří 657 milionů. Firmu tíží i rostoucí náklady na cizí zdroje, jen loni úroky a další poplatky činily 741 milionů. Hrubé zadlužení Skupiny ČD podle mezinárodních standardů, tedy včetně šesti miliard leasingu, vzrostlo na 34,6 miliardy korun. To je meziročně o pět miliard více.

„Snížit zadlužení v krátkém horizontu nejde, očekáváme jeho pokles od roku 2016,“ uvedl Pavel Krtek. Dráhy totiž ještě čekají velké splátky dříve objednaných vlaků, například siemensovských Railjetů. Do nákladů se výrazně promítají i odpisy, loni činily celkem 5,7 miliardy korun.

Osobní doprava roste, cestujících bylo o půl milionu více

Pohled na výkonnost samotného provozu už tak skličující není. „Dobrou zprávou je, že v segmentu osobní dopravy loni pokračoval růst přepravních výkonů. Našich služeb využilo o půl milionu cestujících více a přepravní výkon se meziročně zvýšil o 17 milionů osobokilometrů,“ uvedl šéf skupiny Daniel Kurucz.

Dráhy přepravily přes 169 milionů pasažérů. Tržby mateřských Českých drah z hlavní činnosti vzrostly o 400 milionů na téměř 20 miliard. Číslo zahrnuje hlavně jízdné, dotace od státu a krajů a vyrovnání se zahraničními dopravci. Celý holding se v tiskové zprávě chlubí především ukazatelem EBIT, tedy výsledkem před zdaněním a úroky. Tady se skupině podařilo loni snížit ztrátu z 537 na 174 milionů.

Důvod prodělku? Nedostatečný prodej zbytného majetku

Osobní doprava a správa majetku v podobě mateřské akciové společnosti ČD loni prodělala 1,95 miliardy, což firma mimo jiné připisuje nenaplnění plánů prodeje zbytného majetku. Nákladní doprava v ČD Cargo vykázala zisk před zdaněním 917 milionů korun, když rok předtím byla 628 milionů v minusu. Skupina celkem loni investovala téměř devět miliard korun, z toho v osobní dopravě 6,7 miliardy.

Nyní bude zajímavé sledovat, jak na výsledky zareaguje agentura Moody's, která momentálně přehodnocuje rating Českých drah. Ten je v současné době v investičním pásmu dva stupně nad spekulativním pásmem.