České dráhy prohloubily ztrátu na téměř dvě miliardy

Jenže zatímco předloni stahovala modrý holding do propasti hlavně nákladní dcera ČD Cargo, loni se jako větší závaží ukázala osobní doprava, které se nedaří z hluboké ztráty vymanit. ČD Cargo loni vykázalo zisk.
„Výši ztráty mateřské firmy výrazně ovlivnily dvě věci, změna kurzu koruny v důsledku intervence ČNB a vytvoření opravných položek na dlouhodobý majetek a rezervy na probíhající soudní spory,“ řekl serveru E15.cz náměstek pro ekonomiku a techniku Pavel Krtek.
Propad kurzu koruny mateřské České dráhy (které provozují osobní dopravu) ve výsledcích připravil o 639 milionů korun, zmíněné rezervy tvoří 657 milionů. Firmu tíží i rostoucí náklady na cizí zdroje, jen loni úroky a další poplatky činily 741 milionů. Hrubé zadlužení Skupiny ČD podle mezinárodních standardů, tedy včetně šesti miliard leasingu, vzrostlo na 34,6 miliardy korun. To je meziročně o pět miliard více.
„Snížit zadlužení v krátkém horizontu nejde, očekáváme jeho pokles od roku 2016,“ uvedl Pavel Krtek. Dráhy totiž ještě čekají velké splátky dříve objednaných vlaků, například siemensovských Railjetů. Do nákladů se výrazně promítají i odpisy, loni činily celkem 5,7 miliardy korun.
Osobní doprava roste, cestujících bylo o půl milionu více
Pohled na výkonnost samotného provozu už tak skličující není. „Dobrou zprávou je, že v segmentu osobní dopravy loni pokračoval růst přepravních výkonů. Našich služeb využilo o půl milionu cestujících více a přepravní výkon se meziročně zvýšil o 17 milionů osobokilometrů,“ uvedl šéf skupiny Daniel Kurucz.
Dráhy přepravily přes 169 milionů pasažérů. Tržby mateřských Českých drah z hlavní činnosti vzrostly o 400 milionů na téměř 20 miliard. Číslo zahrnuje hlavně jízdné, dotace od státu a krajů a vyrovnání se zahraničními dopravci. Celý holding se v tiskové zprávě chlubí především ukazatelem EBIT, tedy výsledkem před zdaněním a úroky. Tady se skupině podařilo loni snížit ztrátu z 537 na 174 milionů.
Důvod prodělku? Nedostatečný prodej zbytného majetku
Osobní doprava a správa majetku v podobě mateřské akciové společnosti ČD loni prodělala 1,95 miliardy, což firma mimo jiné připisuje nenaplnění plánů prodeje zbytného majetku. Nákladní doprava v ČD Cargo vykázala zisk před zdaněním 917 milionů korun, když rok předtím byla 628 milionů v minusu. Skupina celkem loni investovala téměř devět miliard korun, z toho v osobní dopravě 6,7 miliardy.
Nyní bude zajímavé sledovat, jak na výsledky zareaguje agentura Moody's, která momentálně přehodnocuje rating Českých drah. Ten je v současné době v investičním pásmu dva stupně nad spekulativním pásmem.