Plán ministerstva, kdy vítězové soutěží na konkrétní železniční linky budou muset využívat vozidla centrálně nakoupená státem, podporují soukromí dopravci. Naopak v Českých drahách návrh mnoho podpory nemá, protože by podle jejích zástupců státního dopravce tento model degradoval na úroveň personální agentury, která by jen najímala železniční personál.
Podle Joklíka chtějí být ale dráhy připraveny na obě varianty. Rámcové soutěže za více než deset miliard korun jim umožňují odebrat desítky vlaků, nebo také žádné v případě, že by neuspěli mezi ostatními dopravci na tratích, které stát hodlá liberalizovat. Možnosti neodebrat žádné stroje by tak dopravce využil i v situaci, kdy by vlaky centrálně nakupovalo ministerstvo, nebo třeba jednotlivé kraje.
Na nákup vozidel totiž Česko může čerpat z fondů EU více než 20 miliard korun a financovat z nich až 85 procent ceny pořizovaných vlaků. Pokud by návrh ministerstva neprošel a vozidla nakonec s přispěním EU nakupovali dopravci, plánuje nákupy i soukromá společnost RegioJet. Podle jejího majitele Radima Jančury je do nových vlaků ochotná investovat tři miliardy korun.