České dráhy se ze ztrát v osobní dopravě chtějí dostat do tří let

Šéf Českých drah Pavel Krtek

Šéf Českých drah Pavel Krtek Zdroj: Michael Tomes E15

Šéfovi Českých drah Pavlu Krtkovi dělají starosti rostoucí náklady v osobní dopravě. Vyzbrojen čísly bude o potřebě střídmosti přesvědčovat odbory.

Dvě odlišné zprávy vyplývají z hospodaření Českých drah za pololetí. Dobrou zprávou je, že celá skupina ČD vylepšila meziročně čistý zisk téměř o čtyřicet procent na 375 milionů korun. O poznání horším sdělením pak je, že se nedaří vylepšit finanční situaci osobní dopravy.

Ta od ledna do června prohloubila ztrátu na 342 milionů, když loni tratila
necelých osmdesát milionů. K celkovému zisku tak modrou skupinu táhne hlavně prodej majetku a zlepšení
v nákladní dopravě.

Proč se propadly výsledky osobní dopravy?

Zaznamenali jsme růst tržeb, zároveň se ale zvýšily výdaje. Zčásti jde o osobní náklady, které jsou větší o 163 milionů korun. Víc jsme zaplatili také za opravy a údržbu a samozřejmě i za odpisy kvůli nákupu železničních vozidel.

Museli jste připustit tak výrazný nárůst osobních nákladů?

Osobní náklady vycházejí z kolektivní smlouvy. Podle mezinárodních účetních standardů se do nich promítá i příspěvek sociálního fondu, což je za pololetí asi padesát milionů korun.

Neměli jste být při kolektivním vyjednávání tvrdší?

To je správná, ale trochu filozofická otázka. Vždy jde o kompromis. Máme deset odborových centrál a podmínkou úspěšného fungování firmy je sociální smír.

Nové vyjednávání začíná za týden. Budete se snažit přesvědčit odbory čísly, že tak by to dál nešlo?

Budeme. Osobní náklady každoročně rostou, a to je třeba společně řešit. Hledáme ale úspory i jinde, například jsme díky úspěšnému refinancování dluhopisů snížili úrokovou zátěž, což se částečně projeví už ve druhém pololetí.

Je v jiné situaci nákladní doprava ČD Cargo?

Ano, klesají sice tržby a objemy, ale proti tomu se jim daří snižovat náklady. Například i optimalizací počtu zaměstnanců. Osobní náklady jsou tak na Cargu nižší než loni, počet zaměstnanců klesl o 303.

Může to tak Cargo dělat donekonečna?

To určitě ne. Zabývá se tím strategie firmy, kde se mluví například o posílení kombinované dopravy, kontejnerové dopravy a přepravních směrů do severních přístavů Německa a Beneluxu. Mají velké rozvojové a investiční projekty.

Jste tedy spokojený s výsledky ČD v pololetí?

Za celou skupinu ano, a to i ve vztahu k ratingu a věřitelům. Řešíme ale osobní dopravu, hlavně její obchodní model po roce 2019. Do tří let bychom chtěli být na nule.