České dráhy si přichystaly desetimiliardový balík půjček. Mohou tak nakoupit vlaky

Šéf Českých drah Ivan Bednárik zřejmě sáhne k využití nových úvěrů.

Šéf Českých drah Ivan Bednárik zřejmě sáhne k využití nových úvěrů. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Peníze mohou jít na nákup nových vlaků.
Úvěry mohou jen příští rok přesahovat deset miliard.
České dráhy mohou prostřednictvím úvěrů také financovat bezpečnostní systém ETCS.
4 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Ztráty Českých drah způsobené hlavně výpadkem tržeb z jízdného budou letos atakovat hranici pěti miliard korun. Státní dopravce si proto chystá finanční půdu pod nohama na příští rok. U finančních domů si zajistil možnost čerpání více než deseti miliard korun ve formě úvěrů. Deníku E15 to řekl nový šéf dopravce Ivan Bednárik.

„Každý podnikatel dnes, bohužel, nějaký cash pálí, aby udržel firmu v chodu. Máme předjednané financování od Evropské investiční banky a u dalších bank až do celkového rozsahu deseti miliard. V horizontu tří týdnů budeme vědět, kolik budeme potřebovat,“ uvedl Bednárik, jenž do čela drah přišel z dceřiného nákladního dopravce ČD Cargo.

Zda dráhy k využití úvěru sáhnou a v jakém objemu, se tak rozhodne v příštích týdnech. Ze zmíněných deseti miliard by připadla zhruba třetina na půjčku od EIB.

České dráhy by tak mohly financovat například nákup nových vlaků nebo často zmiňovaného a finančně velmi náročného bezpečnostního systému ETCS. Dráhy například v polovině listopadu uzavřely kontrakt s konsorciem Škoda Transportation a Škoda Vagonka na dodání až šedesáti elektrických jednotek RegioPanter za až 9,6 miliardy.

ČD na nákup zabezpečovacího systému ETCS vypsaly nedávno pětici tendrů za 2,38 miliardy. V minulosti měly, stejně jako další hráči na železničním trhu, s těmito soutěžemi četné potíže. Dodavatelé se do tendrů buď nehlásili, anebo požadovali příliš vysokou cenu.