České dráhy zrušily průvodčím píšťalky kvůli rouškám | E15.cz

České dráhy zrušily píšťalky u průvodčích kvůli rouškám. RegioJet píská dál

Jiří Liebreich

Na železnici dějou se věci, pravil klasik a nemýlil by se ani dnes. V reakci na bezpečnostní opatření, které nařizuje nošení roušek, České dráhy zrušily používání píšťalky, jejímž prostřednictvím průvodčí dávají signály strojvedoucím. Zatímco podle drah musí personál nosit roušku i mimo vlak, a proto přes ni nemůže pískat, soukromý vlakový dopravce RegioJet od důležitého zvukového signálu neustupuje. Zdůvodňuje to bezpečností provozu.

Opatření vydaly dráhy do odvolání, tedy dočasně. „V důsledku zavedených hygienických preventivních opatření musejí vlakové čety nosit roušky. Z tohoto důvodu došlo ke zrušení používání píšťalky, kterou nelze skrze roušku používat,“ uvedla mluvčí ČD Gabriela Novotná.

„Vlakové čety mohou upozornit cestující k ukončení nástupu a výstupu dalšími způsoby, například slovně,“ podotkla Novotná. „Moderní soupravy jsou navíc přímo vybaveny varovnou signalizací při uzavírání dveří. Jedná se například o soupravy City Elefant a další vlaky,“ dodala.

Zcela opačný přístup razí RegioJet. „Píšťalky v žádném případě rušit nebudeme, jsou klíčové pro zajištění bezpečnosti provozu. Personál je používá venku, nikoli uvnitř vlaku, takže jejich použití roušky nebrání,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. „Píšťalky slouží jako jasný a okamžitý signál strojvedoucímu. Stojí-li vlak v oblouku či ve tmě, je píšťalka nenahraditelná,“ míní.

Dopravce Leo Express „nepískal“ ani před koronakrizí. „Za výpravu vlaku podle našeho vnitřního předpisu odpovídá strojvedoucí, který od vlakového personálu dostává viditelnou návěst,“ sdělil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

„Lidově řečeno čeká na odmávnutí. Cestující jsou pak ve vlaku informováni akusticky o jeho vyjetí. Vlakový personál nosí po celou dobu roušky,“ dodal.

Vynechání píšťalek společně doporučují Evropské středisko pro prevenci a kontrolu nemocí a Agentura Evropské unie pro železnice. „Jde však o obecné doporučení pro všechny železniční dopravce členských států a záleží na každém dopravci, jak k tomu přistoupí,“ vysvětlil mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

„Zvuková návěst však musí být v našich podmínkách zachována. Zda je dávána píšťalkou či houkačkou ze stanoviště strojvedoucího, je na rozhodnutí příslušných dopravců,“ podotkl.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!