České dráhy smazaly dvoumiliardovou ztrátu a vydělaly. Nejsme jako Česká pošta, tvrdí šéf ČD

Skupina České dráhy loni výrazně zlepšila své hospodářské výsledky.

Skupina České dráhy loni výrazně zlepšila své hospodářské výsledky. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Skupina České dráhy loni výrazně zlepšila své hospodářské výsledky. Zatímco v roce 2021 prodělala více než dvě miliardy korun, loni vykázala zisk 396 milionů. Zlepšení souvisí s pokračujícím návratem cestujících do vlaků. Loni jich dráhy svezly 157 milionů, meziročně o 36 milionů více. Osobní doprava tak odmazala dvoumiliardovou ztrátu a vydělala čtrnáct milionů, naopak tradiční generátor řádově vyššího zisku, nákladní doprava pod značkou ČD Cargo, snížil zisk z 388 milionů na 310, oznámily dráhy.

„Po dvou letech ztrát kvůli pandemii a prudkému zdražení vstupů byl návrat lidí k cestování vlaky hlavním předpokladem, aby se národní dopravce přiblížil vyrovnanému hospodaření a skončil v mírném zisku před zdaněním. S ohledem na masivní obnovu vozového parku a dohánění historického investičního dluhu však musíme část finančních prostředků na nové investice získávat z cizích zdrojů,“ vysvětluje Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Samotné tržby z jízdného vzrostly ze 6,6 miliardy na více než 9,7 miliardy korun, ČD v osobní dopravě vypravily téměř 2,5 milionu vlaků. Oznámily také, že letos  do nových vlaků investují 11,5 miliardy. V krajích tak začnou jezdit další nové vozy RegioPanter nebo novinka tuzemské železnice, jednotky RegioFox.

ČD Cargo sice loni přepravilo 64,2 milionu tun nákladů, meziročně o 1,4 milionu tun více, zisk mu však téměř o čtvrtinu klesl – přestože mu rostly přepravní výkony na českém trhu i v zahraničí. „Výsledek byl negativně ovlivněn extrémním růstem nákladů kvůli zdražení prakticky všech vstupů, které dopravce musel částečně přenést na zákazníky v podobě dodatečného zvýšení cen. Energetická krize však přinesla i zvýšenou poptávku po přepravách pevných paliv do elektráren a tepláren,“ uvádějí dráhy ve své zprávě.

Pro letošní rok počítají s dalším zlepšením hospodaření. „Zaznamenal jsem někde vyjádření, že České dráhy jsou jako Česká pošta. Ale to musím jednoznačně odmítnout. České dráhy nejsou státní podnik, ale fungující akciová společnost, která je schopná na trhu dlouhodobě úspěšně fungovat. Meziročně jsme zlepšili hospodaření o dvě miliardy a vykázali zisk před zdaněním. A letos cílíme na zisk minimálně v řádu stovek milionů. A to jak skupina ČD, tak mateřské České dráhy, které provozují osobní dopravu,“ říká Krapinec.

Podrobněji popsal své plány s ČD v nedávném rozhovoru pro E15.