Návrat stevardek a křeslo místo dvojsedačky. RegioJet kupuje nové busy za čtvrt miliardy
Pandemické pustoprázdno je pryč, autobusy se znovu plní cestujícími. Z blížící se hlavní letní sezony chce vytěžit co nejvíce i RegioJet. Dopravce podnikatele Radima Jančury vloží více než čtvrt miliardy korun do flotily dvou desítek nových dvoupatrových autobusů Setra s neobvyklou konfigurací dvou klasických sedaček + „VIP křesla“ přes uličku. Do těchto autobusů se mají vrátit také stevardky a stevardi, byť pouze dálkově prostřednictvím displeje.
„Dáme cestujícím komfort, křeslo bude odpovídat standardům, které známe z první třídy ve vlacích. Nové autobusy nasadíme nejprve na všechny mezinárodní linky. Osvědčí-li se, pořídíme další i na vnitrostátní linky, protože se snažíme mít jednotnou flotilu,“ řekl E15 Jančura. Podnik chce nové autobusy zavést od června, těch klasických provozuje kolem 110.
Oproti běžnému místu si má cestující připlatit deset až patnáct procent. Dopravce chce také do autobusů vrátit stevardky a stevardy, jejichž služby dříve přestal nabízet, údajně v důsledku cenové války s FlixBusem. Fyzicky se už tento personál do dopravních prostředků nevrátí.
„Pracujeme na řešení, jak stevardky do autobusů znovu dostat. Způsob jsme už našli a stále jej vyvíjíme, personál se objeví na dálku na obrazovkách,“ popsal Jančura. Zda bude služba k dispozici už v létě, není zatím jasné.
Autobusy FlixBusu zůstanou beze změn
Tuzemská pobočka FlixBusu, jež spravuje byznys dopravce v Česku, na Slovensku a v Maďarsku, zavedení konfigurace 2+1 neplánuje. „Primárně proto, že chceme udržet maximální dostupnost cestování. V některých zemích, například v Brazílii, Turecku a výhledově v Chile, jsou konfigurace jako 2+1 k dispozici, popřípadě mají i celé spací patro. Tam je ale jiná tržní situace,“ vysvětluje ředitel české pobočky FlixBusu Pavel Prouza.
Potvrzuje také, že výhled na letošní letní sezonu vypadá z pohledu dopravců velmi solidně. „Střízlivě lze očekávat překonání loňských rekordních výsledků. Pokud bychom se měli soustředit na jednotlivá spojení, kromě tradičně nejsilnějšího koridoru Berlín–Praha–Vídeň–Budapešť jsou velmi vytížené naše vnitrostátní autobusy,“ tvrdí Prouza. Silnou poptávku částečně přičítá i tomu, že vláda zachovala slevu z jízdného pro studenty a důchodce, byť ji snížila z původních 75 na 50 procent.