„Požaduji, aby tento dopravce (ČD) nadále poskytoval slevy jak pro žáky, tak studenty. Jejich zachování je pro dojíždění do škol nezbytné. České dráhy můj požadavek respektují a zrealizují návrh ještě v první polovině tohoto roku,“ uvedl Stanjura.
Podle mluvčího konkurenčního RegioJetu Aleše Ondrůje bude soukromá firma na takový postup reagovat. „Pokud ministerstvo k těmto krokům přistoupí, bude RegioJet i nadále poskytovat slevy dětem, studentům a dalším sociálním skupinám - přesně ve stejném rozsahu jako České dráhy a kompenzace za tyto slevy bude v plné výši fakturovat ministerstvu,“ sdělil Ondrůj s tím, že to je přesně v souladu s evropskou legislativou.
„Pokud stát poskytuje kompenzace na poskytování slev sociálním skupinám cestujících jednomu dopravci, musí poskytovat tyto kompenzace i ostatním dopravcům. Jinak by se jednalo o diskriminaci a porušení volné soutěže dopravců na liberalizovaném trhu,“ upozornil Ondrůj.
Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák ale reagoval, že i v případě ČD jde o klasickou komerční nabídku, která bude poskytována na podnikatelské riziko. „Plánované zrušení státem nařízených slev a jejich kompenzací se týká všech dopravců, bez výjimky. Je pak pouze na nich, jestli a v jaké výši je poskytnou svým zákazníkům,“ uvedl.
Železniční dopravci dříve, když se objevily spekulace o rušení studentského jízdného, uvedli, že slevy pro studenty budou dál platit z vlastních peněz i tehdy, že by jim stát přestal doplácet rozdíl mezi studentským jízdným a cenou obvyklou. Soukromí dopravci ale požadují, aby České dráhy nebyly zvýhodněny a o dotaci za studentské jízdné skutečně přišly.
Dosud dopravci museli studentům slevit čtvrtinu ceny jízdného a ušlý zisk poté vyúčtovat ministerstvu dopravy.