České dráhy zbrojí na Hamburk, do vagonů dají přes miliardu

Vozy ÖBB, které projdou rekonstrukcí u Českých drah

Vozy ÖBB, které projdou rekonstrukcí u Českých drah Zdroj: Nordlicht8 via Wikimedia Commons (CC-BY-SA 2.0)

České dráhy začaly s ostrou přípravou nového spojení Praha – Hamburk. Dopravce tento týden uzavřel dvě smlouvy na modernizaci 93 vagonů; obě zakázky za více než 1,1 miliardy korun získala šumperská firma Pars nova ze skupiny Škoda Transportation. Cena je přitom oproti předpokladům vyšší, dráhy původně počítaly s tím, že se vejdou do miliardy. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského byla Pars nova v konkurenci uchazečů ze Španělska, Polska a Slovenska nejlevnější.

Dráhy nechají výrazně vylepšit dvě skupiny vagonů. První čítá 22 oddílových vozů, které český dopravce koupil nedávno od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Za 554 milionů dělníci mimo jiné většinu vozů zbaví oddílů a přestaví je na velkoprostorové uspořádání. „Všechny modernizované vozy jsou určeny pro rychlost 200 kilometrů v hodině a jsou klimatizované,“ uvedl Šťáhlavský. Vagony budou také upraveny tak, aby vyhovovaly invalidům a rodinám s dětmi.

Ve druhé várce je 71 vozů včetně restauračních, které pro dráhy vyrobily v letech 1997 až 2007 Siemens a Vagonka Studénka. Jejich vylepšení vyjde na 570 milionů. „Bude provedena oprava nebo výměna interiérů, čalounění nebo kompletně celých sedaček a stolků. Instalovány budou nové koberce,“ řekl člen představenstva ČD Michal Štěpán.

Dráhy předpokládají, že vlaky budou tahat nové lokomotivy 109E od Škody

Cestující se také dočkají wi-fi připojení nebo elektrických zásuvek. „Rovněž dojde k významnému posílení bezpečnostních prvků vozů,“ doplnil generální ředitel Pars nova Michal Kurtinec. Nový model spojů z Prahy do Berlína a Hamburku má začít fungovat letos v prosinci, první modernizované vagony má dopravce dostat už v létě, dodávka bude pokračovat i příští rok.

Dráhy předpokládají, že vlaky budou tahat nové lokomotivy 109E od Škody. Ty ale dosud nemají schválení pro provoz na německých kolejích, oči dopravce i výrobce se proto upírají k německému drážnímu úřadu EBA, který povolení vydává.

Lokomotiva Škoda 109E

Pro dráhy je spoj do severního Německa klíčovou mezinárodní linkou, národní dopravce přitom o ní málem přišel. Před více než dvěma lety dala partnerská Deutsche Bahn přednost Regiojetu Radimu Jančury, který získal exkluzivitu k jednání. Jančura ale nakonec nesehnal financování a Deutsche Bahn se vrátila k jednacímu stolu s ČD. Dráhy nakonec loni získaly pětiletou smlouvu s opcí na dalších pět let, což je rozdíl oproti dosavadní praxi, kdy se spolupráce domlouvala z roku na rok.