České dráhy získaly smlouvu s Deutsche Bahn na linku do Hamburku

Lokomotiva Škoda 109E

Lokomotiva Škoda 109E Zdroj: Skoda Transportation

České dráhy dnes podepsaly dlouhodobou smlouvu s Deutsche Bahn na linku Praha – Berlín – Hamburk. Na Žofínském fóru to oznámil šéf ČD Daniel Kurucz. Smlouva je na pět let s opcí na dalších pět let. Dráhy se tak po dlouhém jednání dočkaly kýženého výsledku.

Lukrativní linku jim totiž málem vyfoukl Regiojet podnikatele Radima Jančury. Deutsche Bahn chtěly původně jednat pouze s ním, na jednání mu dokonce poskytly exkluzivitu. Po problémech s financováním a neustálých odkladech (první vlaky Regiojetu měly vyrazit do Německa už loni v prosinci) se ale Němci vrátili k jednacímu stolu s ČD. Pro Regiojet tak končí dvouletá hamburská anabáze prohrou.

„Je to pro nás klíčová linka, ta jednání nebyla vůbec jednoduchá,“ řekl Kurucz. Podle něj si České dráhy daly nově do své strategie posílení byznysu v mezinárodních linkách. „Česká republika není pupek světa a propojení se zahraničím je zásadní,“ doplnil Kurucz.

Pro linku do Hamburku počítá český dopravce s vagony, které jako ojeté kupuje z Rakouska. Vozy pro rychlost až 200 kilometrů v hodině projdou obnovou, aby splňovaly podmínky DB například na přepravu vozíčkářů, měly jednotný design a zásuvky u každé sedačky. Budou je tahat nové lokomotivy Škoda.

Investice do modernizace souprav přesáhne 900 milionů korun. Podrobnosti smlouvy s Němci Kurucz neuvedl, Deutsche Bahn ale budou zřejmě českému dopravci za provoz platit. Navíc dráhy získají v Německu dlouhodobou jistotu, nynější model funguje z roku na rok.

České dráhy obslouží pět ze šesti spojů mezi Prahou a Berlínem. Jeden pár vlaků bude obsluhovat souprava maďarských železnic MÁV, která zajistí přímé spojení Německa se Slovenskem a maďarskou Budapeští přes Prahu a Brno. Tři ze šesti spojů mezi Prahou a Berlínem budou pokračovat do Hamburku.