Českou železnici dobývá internet, díky konkurenci

Nová souprava pro společnost Leo Express

Nová souprava pro společnost Leo Express Zdroj: leo express

Majitel společnosti Leoš Novotný představuje první soupravu Leo expres
Budoucí konkurent Českých drah, dopravní firma Leo Express, převzal 3. února první elektrickou jednotku Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail AG. Od jara ji bude společnost testovat na zkušebním okruhu u Velimi. Na snímku je majitel společnosti Leoš Novotný ve třídě Economy.
Vizualizace elektrické jednotky Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail. Od jara ji bude společnost testovat na zkušebním okruhu u Velimi.
Interiér vozu
Interiér vozu
6
Fotogalerie
Následující měsíce a roky budou na železnici ve znamení urputného konkurenčního boje, první plody mohou přitom cestující sklízet už letos.

České koleje začíná dobývat internet, ačkoliv vlaky pro něj byly dosud zapovězeným územím. Jako první začal nabízet bezdrátové připojení ve vagonech RegioJet podnikatele Radima Jančury. Připojení ve žlutých vlacích je zatím založeno na technologii GPRS, jejíž signál ale na kolejích nepatří k nejstabilnějším. Může se tak stát, že připojení čas od času vypadne.

Nové soupravy dopravce Leo Express

RegioJet proto testuje moderní a mnohem jistější systém, který bude založen hned na pěti pilířích, vedle GPRS ještě na technologiích CDMA, UMTS, 2G a 3G. „Ve zkušebním provozu bychom to měli spustit někdy v létě,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Po letech příprav a planých řečí se letos rozhoupaly také České dráhy. Ty nyní testují stejný systém jako RegioJet, od léta by tak měl být internet dostupný v pendolinech. V tendru Českých drah na dodavatele zvítězila společnost Simac Technik, která zajistí za 20 milionů instalaci a pětiletý provoz. Kvůli nutným úpravám pendolin musí internet schválit ještě Drážní úřad.

Pozadu nechce zůstat ani Leo Express podnikatele Leoše Novotného. Černé vlaky Leo Expressu vyjedou podle firemních plánů na koleje v prosinci, už nyní ale dopravce investoval do každé z pěti souprav od Stadleru 12 milionů korun do IT technologií. Také Leo Express chce stavět na stabilitě všech pěti dostupných technologií, do budoucna počítá i s využitím LTE nebo satelitu.

Internet pro Stadlery zajistí Nomad Digital. „Tuto firmu jsme vybrali proto, že nabízí špičkové technologie ověřené v zahraničí, osvědčila se v rámci předchozí spolupráce s dodavatelem našich vlaků Stadler a má výborné zákaznické reference – z vysokorychlostních vlaků například od britských Virgin Trains či Amtrak v USA,” uvedl majitel Leo Expressu Leoš Novotný. Všechny internetové vlaky budou pohříchu zatím jezdit hlavně na trati Praha – Ostrava. I tak jde ale o významný posun v zemi, kde drtivá většina vlaků stále postrádá obyčejné elektrické zásuvky.