Český aeroliniím začali přibývat pasažéři

ČSA

ČSA Zdroj: CSA

České aerolinie (ČSA) se aktuálně mohou pochlubit něčím, co tu od roku 2008 nebylo: nárůstem počtu cestujících. Ten se sice zatím týká pouze druhého čtvrtletí, předběžná čísla ale ukazují, že by mohl pokračovat i ve třetím kvartále, tedy v hlavní sezoně.

Od dubna do června, což jsou první měsíce letního letového řádu, využilo letadel Českých aerolinií o 6,7 procenta více cestujících než před rokem. Počet startů se zvedl o čtyři procenta.

Absolutní čísla firma zveřejnit nechce, učiní tak zřejmě až za celý rok. Právě druhý kvartál je podle vedení ČSA po dlouhé době obdobím meziročně plně srovnatelným. Od loňského dubna totiž společnost zásadně proměnila svou síť a řadu linek zrušila. „Tato změna a otevření nových destinací v letošní letní sezoně se pozitivně projevily v meziročním srovnání druhého čtvrtletí,“ řekl mluvčí ČSA Daniel Šabík. „Mírně kladný trend pokračuje podle zatím předběžných výsledků i během prázdninových měsíců,“ dodal. Mezi letos nově zavedené destinace patří například Mnichov, Curych, Nice, Florencie, Soul a Perm.

Jiný pohled skýtají čísla za celé pololetí, když celkový počet přepravených cestujících klesl meziročně o sedm procent. Přesně o tolik se také snížil počet nabízených sedaček. Celkový pokles jde výhradně na vrub prvnímu kvartálu. ČSA přitom tvrdí, že první čtvrtletí 2012 společnost provozovala zcela jinou síť letů s jinou strategií, tudíž údaje nejsou srovnatelné.

Jak dopadne celý letošní rok, si nikdo v ČSA netroufá veřejně odhadovat, klíčové budou právě výsledky třetího čtvrtletí.

Evropské aerolinky rostouEvropské aerolinky rostou

Po léta ztrátové ČSA se potýkaly s odlivem cestujících od roku 2009. V dalších letech se snažily vymanit z klinické smrti a stahovaly se z jednoho trhu za druhým. Opustily například Kanadu, USA či Velkou Británii. Od krachu je uchránila dvoumiliardová pomoc státu a vznik mateřského Českého aeroholdingu. Ten od okleštěných ČSA koupil všechny činnosti mimo pravidelné dopravy, čímž si aerolinie vytvořily miliardový finanční polštář, z něhož dosud žijí. Vyvrcholením záchranných prací byl letošní prodej menšinového podílu společnosti Korean Air.

Zisk by se měl dostavit příští rok. ČSA dnes provozují 23 letadel, loni přepravily zhruba 3,8 milionu cestujících. Ještě před pěti lety čítala flotila pět desítek strojů a počet cestujících se blížil pěti milionům.

Právě „velké oči“ minulých vedení a skokový nárůst kapacity byly jednou z příčin následného úpadku. První letošní čísla po delší době naznačují obrat k lepšímu.