Cestující v metru se sčítali papírovými lístky. Stačila přitom data operátorů

Sčítání cestujících v pražském metru

Sčítání cestujících v pražském metru Zdroj: CTK

Jeden a půl milionu papírových lístků nachystal pražský dopravní podnik (DPP) pro svoje včerejší sčítání cestujících v metru. Lístky rozdávaly dvě tisícovky zaměstnanců DPP, organizátora dopravy ROPID a studentů. Doplnila je automatická počítadla pasažérů ve stanicích. Tento postup se používá už třicet let. Za podobné náklady by se ovšem průzkum podle Petra Mazoucha z katedry ekonomické statistiky Vysoké školy ekonomické dal provádět přesněji s pomocí lokalizačních dat mobilních operátorů.

Analýza na základě údajů od telekomunikačních společností by mohla papírovou metodu nahradit. Odkud a kam kdo jede, se dá zjistit na základě IMEI čísla, které vysílá každý mobilní telefon. Získané informace by proti „analogovému“ sčítání mohly být bohatší, například díky detekci roamingu se dají odhadnout počty cestujících turistů.

„Data od všech operátorů na takový jednodenní průzkum by i se zpracováním stála zhruba dva až tři miliony korun,“ řekl serveru E15.cz Petr Mazouch. To je podobná částka, kterou stojí včerejší sčítání. Cena podle tiskového mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla dosáhne zhruba dvou milionů korun.

Sčítání cestujících v pražském metruSčítání cestujících v pražském metru | CTK

Dopravní podnik využití dat od mobilních operátorů do budoucna nevylučuje. Během včerejšího průzkumu externí firma testovala sledování cestujících pomocí IMEI čísla. „Pokud při srovnání výsledků lístkového a mobilního průzkumu nalezneme shodu, může být případně příští průzkum realizován touto metodou,“ řekl serveru E15 mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

S mobilními operátory ovšem podle Štábla zatím městská společnost nejednala. „Předpokládáme, že bude třeba dořešit tyto varianty z pohledu ochrany osobních údajů,“ myslí si tiskový mluvčí.

Spolu s dopravním podnikem průzkum pořádá i organizátor dopravy ROPID. Ten by rád ve svých průzkumech data mobilních operátorů využíval. Chtěl by si je ovšem kvůli rozložení nákladů pořídit společně s dalšími pražskými městskými firmami, například Institutem plánování a rozvoje.