ČSA jsou podle pilotů v ohrožení, nesouhlasí s propouštěním

Airbus A320 ČSA přistává na pražském letišti

Airbus A320 ČSA přistává na pražském letišti Zdroj: E15 Stepan Bruner

České sdružení dopravních pilotů ČSA (CZAPLA) nesouhlasí s chystaným propouštěním více než třetiny zaměstnanců Českých aerolinií (ČSA). Jde podle nich o ohrožení existence aerolinek. Majitele společnosti žádají o revizi rozhodnutí. ČSA už propouštění oznámily úřadu práce. Propouštění znepokojuje i premiéra Bohuslava Sobotku.

Podle odborů by o práci mělo přijít 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků. Záměr je podle CZAPLA v rozporu s prohlášením ministerstva financí z loňského března, které popisovalo podmínky prodeje 44 procent akcií ČSA společnosti Korean Air. Mimo jiné se v něm mluvilo o vyšším využití kapacit aerolinií.

„Piloti toto rozhodnutí přivítali jako krok správným směrem, jelikož Korean Air je renomovaná společnost se zvučným jménem v leteckém průmyslu. České sdružení dopravních pilotů by tímto chtělo požádat majitele Českých aerolinií, aby podnikli kroky k revizi rozhodnutí vedení společnosti ČSA o propouštění zaměstnanců,“ uvedly odbory.

Rusové přestali létat

Mluvčí ČSA Daniel Šabík v úterý uvedl, že propouštění je nezbytnou reakcí na vyřazení letadel A320 z flotily společnosti, které je zase součástí snahy zajistit firmě udržitelný provozní zisk. „Například ze strany Korean Air nebo Aeroflotu je prostor zaměstnat většinu pilotů Airbus A320, pro které ČSA již nebudou mít uplatnění,“ podotkl.

Aerolinie podle něj již v červnu v médiích avizovaly, že od zimní sezóny 2014/2015 nebudou využívat šest letadel Airbus A320, pro které nemají ekonomicky smysluplné využití. „K urychlení tohoto kroku se společnost rozhodla poté, co došlo k významnému meziročnímu propadu počtu rezervací i přepravených cestujících z Ruské federace a dalších zemí bývalého Sovětského svazu v souvislosti s ukrajinskou krizí,“ uvedl mluvčí.

ČSA proto podle něj již v letošní hlavní letní sezoně letouny A320 skoro nevyužívaly pro pravidelnou přepravu. České aerolinie patří mezi nejstarší letecké přepravce, v poslední době ale měly velké hospodářské těžkosti, které vyústily až v loňský prodej velké části akcií firmy do rukou Korean Air. V roce 2010 čítala flotila ČSA pět desítek letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3300 lidí.

Sobotka bude požadovat vysvětlení

Podle premiéra Sobotky proces privatizace nahrává společnosti Travel Service. „Mně se propouštění v ČSA vůbec nelíbí. Mám docela silný pocit, že privatizace, tak jak byla v minulých letech zorganizována za Nečasovy vlády, ve finále vede k tomu, že ČSA neustále oslabují a Travel Service neustále posiluje,“ řekl.

Sobotka se kvůli propouštění hodlá sejít s ředitelem Českého Aeroholdingu, jehož je ČSA dceřinou společností. „Bude mě zajímat, co se děje. Byl bych nerad, kdyby neustálé osekávání ČSA a další propouštění způsobilo, že by tato společnost přestala fungovat a zcela vyklidila místo na trhu,“ řekl premiér.

Ke konci letošního srpna zaměstnávaly ČSA podle Šabíka více než 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčí a téměř 270 pracovníků v administrativě. Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.