ČSA po dlouhé době před zimou nezhubnou | E15.cz

ČSA po dlouhé době před zimou nezhubnou

ČSA
ČSA
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Proměna Českých aerolinií v malou regionální firmu se dostala do finále. Vedení společnosti dnes představilo letový řád pro nadcházející zimu, který počítá se zhruba stejným rozsahem dopravy jako nyní v létě. Ztrátové ČSA přitom už několik let hubnou a před každou sezonou výrazně redukují svojí síť. Plánovaná stagnace pro letošní zimu je proto mírným překvapením.

Šéf společnosti Philippe Moreels ovšem optimismu nepropadl. Naopak. „Realita není růžová, letecký byznys v Evropě nefunguje. Pro celou Evropu platí tři scénáře, špatný, velmi špatný nebo katastrofální,“ upozornil Moreels. Zároveň ale dodal, že pokud se nestane nic mimořádného, tak se ČSA velikostí dostaly do „téměř stabilizovaného stavu“.

Firma má 26 letadel, která budou v zimě létat do 41 míst ve 30 zemích. Do flotily chce navíc opět zařadit vrtulové stroje ATR 72, které by měly nahradit výpadek po společnosti Job Air. Ta provozování letů na jaře ukončila. „V zimním letovém řádu posilujeme hlavně byznysové destinace v západní Evropě,“ řekl viceprezident pro obchod a marketing Jiří Marek. Počet týdenních frekvencí oproti létu se tak zvýší například do Bruselu, Kodaně, Milána nebo Varšavy. Naopak ubude letů do Paříže, Říma nebo Ženevy.

Celkem se týdenní frekvence do západní Evropy zvýší o tři na 139, do Ruska a zemí SNS se o tři sníží na 89. Právě osa východ – západ je směr, na který firma od letošního jara výhradně spoléhá. Výrazně proto před létem osekala spojení na sever a jih Evropy, potažmo do Afriky a na Blízký Východ.

Zmenšování se projevilo i v počtu pasažérů. Za pololetí odvezla letadla ČSA 1,4 milionu cestujících, loni to bylo přes dva miliony. Zmenšení firmy ukazuje i klasické srovná uplynulé zimy s tou nastávající. To je méně lichotivé než srovnání léto/zima. Loni v zimě firma létala do 54 měst ve 34 zemích.

Moreels ovšem odmítá mluvit o propadu. „Je to plánovaný pokles, počet spojů se snížil ještě více,“ řekl prezident firmy. Pro záchranu firmy je podle něj potřeba dále snížovat náklady, a to hlavně personální. „Potřebujeme zvýšit efektivitu práce. Třeba piloti nelétají tolik, kolik by mohli, kdyby chtěli,“ řekl. Stěžejní proto bude výsledek nového kolektivní vyjednávání, které začíná v pondělí. Moreels nevyloučil ani další propouštění, ke konci roku by se prý firma měla dostat pod tisíc zaměstnanců. Ještě před několika lety jich bylo přes pět tisíc, letadel bylo na pět desítek.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah