ČSA přestaly používat boeingy, budou létat s airbusy a ATR

Boeing 737 Českých aerolinií

Boeing 737 Českých aerolinií Zdroj: E15 Stepan Bruner

České aerolinie se rozloučily s flotilou boeingů. Naposledy vezla tato letadla v neděli cestující do Milána, Kodaně, Bukurešti a Ženevy, uvedl server Planes.cz. Od dnešního dne bude dopravce využívat pouze letadla evropského výrobce Airbus a na kratších linkách italsko-francouzská vrtulová letadla ATR.

ČSA se zbavují posledních pěti starých boeingů B 737. Pokud se je nepodaří prodat důvěryhodným zájemcům, skončí patrně ve šrotu, uvedl prezident ČSA Philippe Moreels. Celkem se v ČSA vystřídalo 30 boeingů.

První letadlo západní provenience, které do ČSA přišlo, nebyl podle mluvčího aerolinií Boeing, jak si řada lidí myslí, ale právě Airbus. „To je častý omyl. První přišel do flotily ČSA Airbus, pak ATR a teprve poté přišly boeingy,“ řekl mluvčí aerolinií Daniel Šabík. Do té doby dopravce používal zejména letadla sovětské výroby, jako byly Tupolev Tu-154M, Tu 134A a na dálkových trasách Iljušin Il-62.

První Airbus do ČSA dorazil v únoru 1991, boeingy následovaly od června 1992. Boeing na určitou dobu zvítězil, protože těchto letounů měly ČSA více. V letech 2004 a 2005 společnost objednala řadu nových airbusů a tento typ převážil.

Airbus A320 ČSA přistává na pražském letištiAirbus A320 ČSA přistává na pražském letišti | E15 Stepan Bruner

Letoun Airbus 320 (Foto E15 - Štěpán Bruner)

Letoun ATR 42 Českých aeroliníLetoun ATR 42 Českých aeroliní | E15 Stepan Bruner

Letoun ATR 42 (Foto E15 - Štěpán Bruner)

Podle dopravce je současné provozování boeingů i airbusů finančně náročné a malým společnostem, jakými ČSA jsou, se nevyplatí. Kvůli nákladům zejména na údržbu, nemá cenu udržovat flotilu dvou typů proudových letadel, které jsou typově a kapacitně stejné, zdůvodnil mluvčí aerolinií Daniel Šabík cíl společnosti specializovat se na airbusy.

Cílový stav flotily ČSA počítá s 26 stroji. Přibýt by měl jeden starší Airbus 330, se kterým aerolinky hodlají létat na dálkové lince do korejského Soulu. Zbytek proudových letadel má tvořit šest Airbusů 320 a devět Airbusů 319. Pro krátké trasy dopravce počítá s osmi vrtulovými ATR 72 a dvěma menšími ATR 42.