ČSA rozdaly první výpovědi, stávka pilotů začne v pondělí

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Vedení ČSA dnes začalo s rozdáváním výpovědí pilotům. České sdružení dopravních pilotů (CZALPA) proto od pondělí zahájí plánovaný protest, který pravděpodobně zpozdí řadu letů. Některé spoje by nemusely vůbec odstartovat, uvedl prezident CZALPA Filip Gaspar. Předání prvních výpovědí oznámila mluvčí ČSA Hana Hejsková.

„Protestní akce by v pondělí mohla začít okamžitě s půlnocí,“ řekl Gaspar, doufá ale, že do té doby by by se ještě s vedením firmy mohl dohodnout. Ve smír doufají i aerolinky. Předseda dozorčí rady ČSA Michal Mejstřík se dnes snažil přesvědčit na vnitrofiremním shromáždění piloty a další členy posádek, aby od protestu upustili. „Snad se dokážeme přes komunikační bariéru přenést,“ řekl pro E15.cz. Podle něj nebudou propuštění piloti v beznadějné situaci, na trhu oživující se letecké dopravy o ně prý bude zájem.

Stávka bude nejprve probíhat formou „Go slow“. To znamená, že piloti budou využívat všechna práva, která jim poskytuje zákoník práce. Budou tedy například vyžadovat přestávky na oběd. Nebudou také chodit do práce dříve, což nyní obvykle dělají, aby se stihli připravit na své odlety. U některých večerních spojů lze podle Gaspara očekávat, že kvůli by zpožděním, které piloti přes den nasbírají, nemusely vyletět vůbec.

Podle informací E15.cz, které včera Gaspar potvrdil, má výpověď dostat i on jeho dva zástupci David Trykar a Martin Hanuš. Gaspar sám sice zatím výpověď nedostal, vedení mu už ale oznámilo, že jeho místo je zrušeno. Šéfodborář tak nemůže létat, v hantýrce pilotů byl uzemněn. Odbory se domnívají, že další redukce firmu poškodí, navíc prý neodpovídá restrukturalizačnímu plánu.

Vedení ČSA naopak tvrdí, že se drží přesně předem dohodnuté strategie. „Nevidím důvod, proč ustupovat od započatého restrukturalizačního plánu,“ řekl pro E15.cz Mejstřík. Kroky dopravce včera hájil i ministr financí Miroslav Kalousek. „Management ČSA i Aeroholdingu postupuje přesně podle zadání akcionáře. Ten trvá na maximálním snížení nákladů, aby učinil ČSA co nejméně zranitelnou,“ prohlásil.

Pokud první forma protestu nezabere a vedení společnosti nezačne jednat s odbory, hrozí CZALPA, že v průběhu srpna zahájí regulérní stávku.

Podle oborového serveru Pilotjobsnetwork.com se platy pilotů ČSA pohybují mezi 60 tisíci korun v případě úplných nováčků a 180 tisíci, na které si přijdou kapitáni posádek s mnohaletou zkušeností. K tomu je ještě třeba přičíst příplatky, které mohou přesáhnout 12 tisíc korun. Tyto mzdy ale nejsou nijak výjimečné. Například piloti německé Lufthansy měsíčně v přepočtu vydělají až 420 tisíc korun. Piloti maďarského Wizzairu ale naopak berou až o třetinu méně, než jejich čeští kolegové.