ČSA si ponechají letku ATR, mzdy pilotů klesnou o třetinu

ATR-42 Českých aerolinií

ATR-42 Českých aerolinií Zdroj: E15, Stepan Bruner

České aerolinie si letku vrtulových letadel ATR ponechají. Původně ji chtěly převést na sesterskou firmu Holidays Czech Airlines (HCA) v rámci Českého Aeroholdingu. Na zachování letadel v rámci ČSA se firma dohodla s Českým sdružením dopravních pilotů (CZALPA), které na konci loňského roku bylo kvůli záměru ČSA ve stávkové pohotovosti. Nyní piloti souhlasí, že jim při zachování letky v ČSA klesnou mzdy asi o třetinu.

„Dohodli jsme se na takovém nastavení podmínek provozování letky ATR, které výrazně zefektivní její fungování, a tím umožní její zachování ve struktuře Českých aerolinií,“ uvedl viceprezident pro letový provoz Českých aerolinií Marek Týbl. Holidays Czech Airlines budou moci volnou kapacitu letadel ATR využívat, dodal.

„Součástí dohody jsou mzdové ústupky,“ řekl mluvčí CZALPA Michal Filip s tím, že se celkové mzdové náklady u pilotů této flotily budou redukovat o 30 procent. Kdyby letadla přešla do Holidays Czech Airlines, mzdy pilotů by podle něj klesly stejně. Tím že zůstanou v majetku Českých aerolinií, bude zachována atraktivita ČSA pro jejího případného kupce. Žádný takový se ale zatím na obzoru nerýsuje, připustil Filip.

Úmysl převést letadla z Českých aerolinií do Holidays Czech Airlines oznámil dopravce loni v listopadu. ČSA to tehdy ospravedlňovaly novou obchodní strategií, ve které se do budoucna chtěly zaměřit výhradně na dopravu proudovými letadly na delší vzdálenosti. Podle dřívějšího vyjádření Hejskové měly Holidays Czech Airlines větší možnosti s těmito letouny určenými na krátké tratě efektivně nakládat, například je pronajímat třetím stranám.

**Rozhovor s šéfem Českého aeroholdingu Miroslavem Dvořákem čtěte

S převedením letadel měla u ČSA přijít o práci zhruba stovka dopravních pilotů a obdobné množství pracovních pozic mělo vzniknout u Holidays Czech Airlines. Výběrové řízení na piloty vrtulových ATR nyní HCA zrušila, uvedl Filip. S piloty, kteří jím prošli, zatím společnost nepodepsala zaměstnanecké smlouvy a výsledky řízení anulovala. Prvních 33 nadbytečných pilotů ČSA propustily v průběhu loňského prosince. Těmto lidem výpovědní lhůta vypršela v únoru, v tuto chvíli neexistuje žádné rozhodnutí, které by je mohlo vrátit zpět do firmy, dodal Filip.

Kromě sedmi vrtulových ATR, které měly k prvnímu dubnu přejít do Holidays Czech Airlines, provozují České aerolinie 15 airbusů a pět boeingů. Pro jejich provoz zaměstnávají 267 pilotů.

Protest pilotů začal 1. prosince, kdy kvůli němu musely ČSA zrušit 25 zpátečních letů. Na místo vlastních zaměstnanců si České aerolinie najaly letadla a posádky zahraničních společností. Tyto společnosti pro ČSA uskutečnily celkem 70 letů.