Další problém: novým vozům metra praskají podvozky

Pražský dopravní podnik (DPP) musí v krátké době řešit už druhý problém s nekvalitními vozidly. Podle dokumentů DPP, které má server E15.cz k dispozici, jde tentokrát o nové soupravy metra od společnosti Siemens.

Pražský dopravní podnik (DPP) musí v krátké době řešit už druhý problém s nekvalitními vozidly. Podle dokumentů DPP, které má server E15.cz k dispozici, jde tentokrát o nové soupravy metra od společnosti Siemens. Zdroj: DPP

Pražský dopravní podnik (DPP) musí v krátké době řešit už druhý problém s nekvalitními vozidly. Podle dokumentů DPP, které má server E15.cz k dispozici, jde tentokrát o nové soupravy metra od společnosti Siemens.

Na podvozkových rámech vozů, které je pohánějí, se objevily praskliny ve svárech. To je podle dokumentace závada „neslučitelná s provozem“.

Čtyři soupravy se tak ocitly zcela mimo provoz, což serveru E15.cz potvrdil ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. „Nejde o opatření Drážního úřadu, ale opatření firmy Siemens, která zajišťuje i údržbu. Jelikož přijatá opatření byla dostatečná, Drážní úřad nebyl nucen o zastavení rozhodovat,“ uvedl Kodym.

„Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zjistil při pravidelných kontrolách souprav metra Siemens typu M1 závadu v podobě drobných prasklinek na rámech podvozků. V rámci kontrol byly zjištěny závady celkem na 41 podvozcích. Tyto podvozky jsou soustředěny do 4 vlaků metra typu M1, které byly následně odstaveny z provozu. Společnost v současné době ve spolupráci s dodavatelem souprav, společností Siemens, s. r. o., analyzuje možné příčiny vzniku závad,“ píše se ve vyjádření DPP.

Siemens anaylzuje trhliny s dodavatelem podvozku

K problémům se soupravami se vyjádřila také firma Simemens: „Při pravidelné kontrole byly zjištěny drobné trhliny na rámu podvozku. Vozy s trhlinami byly dočasně vyřazeny z provozu. Ve spolupráci s firmou Bombardier, která tyto podvozky dodala, nyní provádíme analýzu příčin vzniku těchto trhlin a připravujeme řešení jejich odstranění. Z hlediska bezpečnosti provozu nejde o mimořádnou událost,“ uvádí v prohlášení Pavel Kaidl, tiskový mluvčí Siemensu.

Vozy zřejmě zkoumal i Výzkumný ústav železniční, ten ale vyjádření odmítl. „My Vám k tomu bohužel nemůžeme poskytnout žádné informace, jelikož jsme vázáni smlouvou,“ uvedla Jitka Grůzová z oddělení marketingu a obchodu VÚZ.

Jde přitom už druhý problém s vozovým parkem DPP v krátké době po sobě. Před několika dny totiž podnik musel odstavit a reklamovat kvůli závadám na kolech 22 nových tramvají Škoda ForCity od plzeňské Škody Transportation.

Nebezpečné praskliny ve svárech podvozků metra však nejsou jedinou potíží na původní chloubě pražské MHD. Při hledání příčin tvorby prasklin se zjistilo, že vlaky mají výrazně zanesené motory prachem a bude je třeba vyčistit. Motory, které vykazují i nezvyklé vibrace, přitom mají být bezúdržbové. Výrobcem rámů i motorů je podle dokumentů společnost Bombardier, která prý však odpovědnost na nedávné schůzce odmítla.

Praha celkem od roku 2000 získala 53 souprav Siemens, které jsou nasazovány na lince C. Zaplatí za ně celkem asi 11 miliard korun. Poslední kusy byly dodány letos v červnu.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.