Vyplývá to z materiálů, které dnes schválili pražští radní. Příští týden materiál na stůl dostanou zastupitelé.
„Pokračování spolupráce metropole s Evropskou investiční bankou je logickým vývojem v důsledku situace, kdy hlavní město čeká na přibližně sedmimiliardovou schválenou evropskou dotaci v rámci Operačního programu Doprava,“ uvedl náměstek primátora Jiří Vávra.
Praha v minulosti úvěr vyjednala právě kvůli dokončení stavby metra A z Dejvické do Motola. Důvodem byly potíže s čerpáním evropských dotací. EIB nabídla až 11 miliard korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let. Úrok by měl podle dřívějších informací činit zhruba dvě procenta, předčasné splacení by bylo možné po 18 letech.
Šestimiliardovou tranši přijala Praha v červenci loňského roku. Celková zadluženost Prahy tak loni vzrostla na 31,4 miliardy korun. Vedení města původně tvrdilo, že všechny peníze čerpat nebude. Nyní je ale zřejmé, že úvěr využije v plné výši.
Finanční plán výstavby prodloužení metra A (v mld.Kč): | ||||
---|---|---|---|---|
do 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Praha | 3,180 | - | 0,137 | 0,229 |
EU | - | 1,971 | 5,510 | - |
EIB | 4,446 | 3,600 | 2,954 | - |
vlastní zdroje DPP | 0,473 | - | - | - |
celkem | 8,099 | 5,571 | 8,601 | 0,229 |
Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola by měla být dokončena příští rok. Zhruba 7,5 miliard korun by měla Praha získat z evropských fondů. Metro by mělo odlehčit Vítěznému náměstí a zajistit lepší dopravní obslužnost nemocnice v Motole a sídliště Červený Vrch a Petřiny.