Deutsche Bahn o brzkém podpisu memoranda s ČD neví

railjet

railjet

Z memoranda o nasazení českých rychlovlaků Railjet v Německu se stala záhada. České dráhy (ČD), které nyní o nákup railjetů usilují, tvrdí, že memorandum je dojednáno a podpis je naplánován na září. Tuto informaci dráhy rozeslaly minulý týden.

V Německu se ale nestačí divit. „Zprávy o nadcházejícím podpisu memoranda mezi Deutsche Bahn a Českými drahami nás velmi překvapily. Nemůžeme rozhodně potvrdit, že takový podpis je na pořadu dne,“ řekl deníku E15 mluvčí německého dopravce Heiner Spannuth.

Podle ČD bude možné s railjety jezdit do Německa i bez memoranda, dohoda však má railjety výslovně zmiňovat a rozšířit dosavadní spolupráci. „Podrobnější informace sdělit nemůžu, protože jde o obchodní tajemství zúčastněných stran,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík. Trvá na tom, že o nasazení railjetů obě strany jednají, nad podrobnostmi memoranda se prý mají 12. září sejít vrcholoví manažeři obou společností.

Dráhy chtějí nasadit railjety na trasu Hamburk–Berlín –Drážďany–Praha–Brno–Vídeň–Štýrský Hradec. Nyní tam vlaky provozují mimo jiné ve spolupráci s Deutsche Bahn. Podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu se spolupráce domlouvá ad hoc vždy na rok. „Nikdy nemáte jistotu, že někde budete jezdit. Tedy pokud nebudete jezdit na výhradně vlastní podnikatelské riziko,“ řekl Šlegr.

Spor posoudí Evropská komise ČD chtějí při nákupu šestnácti souprav od Siemensu využít opce Rakouských drah. Škoda Transportation to napadla u antimonopolního úřadu, který po ní chce důkaz, že dokáže dodat podobné vlaky. Škoda ale stroje pro 230 kilometrů za hodinu nemá. Kontrakt má posuzovat také Brusel. „Evropská komise už týden po odeslání podnětu rozhodla, že případ přezkoumá. Posoudí, zda postup ČD není v rozporu s evropským právem,“ uvedl právník Škody Transportation Radek Pokorný.