Do Česka se valí stále více ojetin, vozový park navíc výrazně stárne
Do České republiky putuje ze zahraničí stále více ojetých vozů, jejich průměrné stáří se navíc soustavně zvyšuje. Za prvních devět měsíců letošního roku meziročně vzrostly registrace ojetin o 2,5 procenta na celkových 156 tisíc kusů. Alarmující je ale především stárnoucí vozový park - podíl aut starších deseti let dnes činí přes 54 procent a stále se zvyšuje. Data zveřejnil Svaz dovozců automobilů, který informoval i o klesajícím podílu dieselových motorů a mírném nárůstu elektromobilů.
Víc jak polovina vozidel brázdících české silnice má za sebou více jak deset let provozu. “Padesát čtyři procent je skutečně vysoké číslo. Není to příznivé pro obnovu vozového parku,” říká tajemník svazu Josef Pokorný. Důvodů je prý hned několik.
“Vedle samotné kupní síly je to i fakt, že na západ od nás je silnější politika podpory obnovy vozového parku a nákupu nových vozidel plnících poslední technické předpisy. Znamená to, že je tam velmi silný zdroj ojetých vozidel. Chybí nám také motivační nástroje. Například v Německu musí kupec ojetého vozidla zaplatit velkou část na dani,” popisuje možné důvody Pokorný.
Vedle stárnoucího vozového parku, který tvoří čím dál více ojeté vozy, svaz upozornil i na ústup dieselových motorů. Nárůst naopak nastává u elektromobilů a aut s hybridním pohonem.
“Meziročně je vidět silný pokles dieselů, v loňském roce jsme byli na víc jak 42 procentech, letos tvoří jen 38 procent. Jde o skutečně markantní propad,” podotýká Pokorný. Naftové vozy byly částečně nahrazeny benzínovými, také ale těmi na alternativní pohon. Rostou jak hybridy, tak elektromobily.
“Nárůst hybridů je jednoznačně patrný, lídrem je Toyota, která má výrazně vyšší počty prodaných a zaregistrovaných vozidel. Myslíme si, že tento trend bude dál pokračovat,” dodává Pokorný.
Nárůst elektromobilů zatím není výrazný, jedná se o stovky registrovaných kusů za rok. Poprvé v letošním roce byly nejprodávanější vozy kategorie SUV s podílem 23,5 procenta, které předstihly nižší střední třídu.
1. Škoda 63 664 kusů 2. Volkswagen 20 584 3. Hyundai 15 966 4. Ford 12 374 5. Dacia 11 475 6. Renault 7 879 7. Kia 6 905 8. Peugeot 6 535 9. Mercedes 6 469 10. Seat 6 149 |