Do dostavby dálnice v Polsku se zatím Češi nehrnou kvůli nízké ceně

ilustrační foto

ilustrační foto

Zdržení výstavby polské dálnice, která má být dokončena před fotbalovým mistrovstvím Evropy v Polsku a na Ukrajině příští rok, by mohlo být šancí také pro tuzemské stavební firmy. Dnes to uvedli představitelé Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS). Problémem je však zatím extrémně nízká cena případné zakázky, kterou předloni vyhrála čínská stavební firma Covec. Polská strana od smlouvy před dvěma týdny odstoupila.

„My ty věci diskutujeme. Zatím to není v poloze té, že by někdo šel do konkrétního jednání, protože tou překážkou je cena,“ řekl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Jestli už některé české firmy s Poláky předběžně jednají, neupřesnil.

Podle týdeníku Ekonom se chce o zakázku chce ucházet česká společnost Eurovia CS.

Polské ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) v polovině června oznámilo, že odstupuje od smlouvy s čínskou firmou Covec na výstavbu dvou úseků dálnice, která v budoucnu spojí Varšavu s Německem. Stavba se v polovině května prakticky zastavila, protože konsorcium v čele s čínskou společností neplatilo subdodavatelům. Dluží jim odhadem desítky milionů zlotých. GDDKiA bude chtít od čínské firmy odškodnění zhruba 741 milionů zlotých (přes 4,5 miliardy korun).

Firma Covec předloni ve výběrovém řízení vyhrála díky tomu, že dva dálniční úseky v délce necelých 50 kilometrů nabídla postavit za 1,3 miliardy zlotých (osm miliard korun). Její nabídka byla o několik desítek procent nižší, než s jakou přišla konkurence. Začátkem června ale Číňané ředitelství silnic a dálnic navrhli, že dálniční úseky dostaví, ale budou za to chtít víc peněz. Tvrdili, že musejí zvětšit rozsah stavebních prací. GDDKiA na tento návrh nepřistoupila a odstoupila od smlouvy.

Lákadlem pro tuzemské stavební firmy může být očekávaný růst ceny zakázky, neboť polská strana bude pod časovým tlakem. „Poláci teď mají největší problém s tím, aby to vůbec dodělali. Ono nebude úplně jednoduché do toho vstoupit, protože tam už nastanou šibeniční termíny,“ uvedl generální ředitel SPS Miroslav Mašek. Při nesplnění termínů přitom stavebníkům hrozí velké sankce, doplnil.

Budovaná polská dálnice A2 má propojit Poznaň a Varšavu, tedy dvě pořadatelská města fotbalového šampionátu. Pokud nevznikne včas, čeká fotbalové fanoušky nebezpečná jízda po úzkých a ucpaných silnicích. Majitelem firmy Covec je China Railway, která je hlediska tržeb třetí největší stavební společností na světě. Vedení Covec zakázku v Polsku považovalo za „propustku“ na trh v Evropské unii.