Doprava chystá nová pravidla pro taxikáře i alternativní služby

Řidič

Řidič Zdroj: Profimedia

Uber, ilustrační foto
Uber
Zakladatel alternativní taxislužby Liftago  Ondřej Krátký
Ministerstvo dopravy
5
Fotogalerie

Ministerstvo dopravy chystá nová pravidla pro taxislužby. Legálně by tak mohly fungovat i alternativní provozovatelé taxi, kteří doposud odmítali například používání taxametru a označovali se nikoliv za taxislužbu, ale za sdílenou ekonomiku, uvedlo ministerstvo dopravy v reakci na rozhodnutí Soudního dvora EU. Uvedl, že Uber je přepravní služba, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí Evropské unie.

"Soudní dvůr EU svým rozhodnutím potvrzuje náš názor, že dopravci používající aplikaci Uber a podobné aplikace spadají pod taxislužbu a musejí na to mít licenci. Na druhou stranu nemůžeme moderní služby zakazovat a vracet se zpátky do minulého století. Pracujeme proto na návrhu, kdy alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Mobilní aplikace ale nenahradí taxametr v tom smyslu, že bude počítat najeté kilometry. Poslouží pouze k dohodě na ceně následné přepravy mezi řidičem a zákazníkem, uvedlo ministerstvo dopravy. Možnost využití mobilních aplikací místo státem schváleného taxametru už uvítali hlavní alternativní provozovatelé taxislužby, společnosti Uber a Taxify.

Podle Romana Sysla, šéfa Taxify pro Českou republiku a Slovensko, rozhodnutí Soudního dvora EU v krátkodobém horizontu příliš nemění podmínky pro moderní aplikace. "Věříme, že v oblasti osobní přepravy je potřeba určitá míra regulace. Díky přiměřené míře regulace bude umožněna otevřená soutěž mezi řidiči a současně bude zaručena vysoká úroveň služeb pro zákazníky," uvedl. "Přísné lokální regulace pouze ochraňují malé skupiny taxikářů a nedovolují zákazníkům výběr způsobu přepravy po městě," dodal.

Dopravce bude muset mít příslušné živnostenské oprávnění a evidované vozidlo, řidič pak oprávnění řidiče taxislužby. Vozidlo pro komerční přepravu bude také označeno například nálepkou. Na rozdíl od klasické taxislužby s taxametrem a zřetelným označením taxi ale nebude moct využívat všech výhod pro taxislužbu, jako jsou stání pro vozidla taxi, nebo přednostní pruhy pro městskou hromadnou dopravu a taxi.

Spor o podmínkách provozování Uberu v Česku vyvrcholil v minulých měsících. Začátkem října taxikáři v Praze na protest proti službám typu Uber tři hodiny blokovali pomalou jízdou dopravu v okolí ruzyňského letiště. Hodinu pak troubili a jezdili kolem budovy magistrátu.

Pro Uber v současné době jezdí v Praze zhruba 2000 řidičů.