Uber je běžná přepravní služba. Musí žádat o licenci, rozhodl soudní dvůr EU

Uber, ilustrační foto

Uber, ilustrační foto Zdroj: Reuters

Uber, ilustrační foto
Uber, ilustrační foto
Uber, ilustrační foto
Uber, ilustrační foto
Řidič Uberu, ilustrační foto
6
Fotogalerie

Uber je přepravní služba, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí Evropské unie. Rozhodl tak Soudní dvůr EU, který tím alternativního amerického poskytovatele přepravních služeb postavil na roveň běžné taxislužby. Firma sdělila, že rozhodnutí soudu nenaruší způsob, jakým své služby nabízí. Podle expertů by ale rozsudek mohl mít dalekosáhlé důsledky pro sdílenou ekonomiku.

Soudní dvůr EU reagoval na podnět obchodního soudu v Barceloně, který projednává žalobu profesní organizace sdružující řidiče taxislužeb v Barceloně proti filiálce Uberu ve Španělsku za nekalou soutěž. Barcelonský soud má za to, že pro řešení jím projednávaného sporu je nezbytný výklad několika ustanovení unijního práva.

Podle zdůvodnění Soudního dvora musí být zprostředkovatelská služba, kterou nabízí Uber, tedy propojení pasažérů a neprofesionálních řidičů, kteří používají vlastní vůz, za úplatu prostřednictvím chytrého telefonu, považována za "službu v oblasti dopravy" ve smyslu unijního práva. Z toho pak vyplývá, že přísluší členským státům, aby upravovaly podmínky pro poskytování takové zprostředkovatelské služby v souladu s pravidly smlouvy o fungování EU.

Firma uvedla, že bude pokračovat v dialogu s městy napříč Evropou, a připomněla, že podle jejího nového šéfa je vhodné služby jako je Uber regulovat. Kvůli právním problémům Uber po celé Evropě v podstatě zrušil službu UberPop, kdy pasažéry přepravovaly soukromé osoby, uvedla agentura DPA. V současnosti spolupracuje s řidiči klasických taxislužeb.

Přestože se dnešní rozhodnutí Soudního dvora vztahuje výslovně jen na "neprofesionální řidiče", mohlo by do budoucna otevřít dveře dalším omezením, domnívá se agentura DPA. Rovněž ve Spojených státech se diskutuje mimo jiné o tom, zda má Uber považovat řidiče za živnostníky, kteří jeho prostřednictvím nabízejí službu, nebo za zaměstnance. V druhém případě by se to projevilo v nárůstu ceny za takovou službu.

"Ve většině zemí EU již dnes fungujeme v souladu s místními zákony jako regulovaná dopravní společnost, rozhodnutím se tedy podmínky nemění. Miliony Evropanů přitom ale stále nemohou používat aplikace, jako je naše. Jak potvrdil náš nový generální ředitel, služby, jako je Uber je vhodné regulovat. Proto dál spolupracujeme s městy, aby spolehlivé svezení na jedno kliknutí bylo dostupné opravdu každému,“ řekla Miroslava Jozová, tiskové mluvčí společnosti Uber v Česká republika a Slovensko.

Je na rozhodnutí členských zemí EU, jak budou regulovat dopravní společnosti. Mnohé členské země už služby Uberu začaly regulovat, aniž by čekaly na klasifikaci Evropské unie. I vláda České republiky přehodnocuje stávající legislativní rámec. Uber je součástí pracovní skupiny, která se těchto diskuzí účastní.

Nedávné rozhodnutí Vrchního soudu v Olomouci vnáší světlo do otázky, jak Česká republika na Uber pohlíží, a potvrzuje, že Uber neposkytuje taxislužbu, ale jiné služby v oblasti dopravy. Totéž se děje i na jiných trzích, například na Slovensku, kde Krajský soud v Bratislavě potvrdil, že Uber nenabízí taxislužbu.

Jozová dodává, že Uber chce spolupracovat s místními regulátory a pomáhat městům s řešením dopravních výzev. Nový generální ředitel Uberu uvedl, že regulace služeb jako Uber je zcela na místě. V České republice službu využívá přes 269 tisíc cestujících a prostřednictvím aplikace si vydělávají tisíce nezávislých řidičů.

Uber svou službu poskytuje v mnoha zemích světa a mnohde se dostal do sporu s místními samosprávami. V České republice naposledy vznikl spor kolem poskytování jeho služeb v Brně, kde Uber začal fungovat od února a kde jeho činnost tamější krajský soud předběžně zastavil.