Dopravci bojují s nedostatkem řidičů, Arriva nabízí deset tisíc za nástup

Autobusy firmy Arriva

Autobusy firmy Arriva Zdroj: Arriva

Jeden z největších autobusových dopravců v zemi se potýká s nedostatkem řidičů. Akutní potřebu odhadl šéf tuzemské Arrivy Radim Novák na 150 lidí, firma by ale přijala i dvojnásobný počet. Potíž je v tom, že zájemci se nehrnou. Arriva proto aktuálně vypsala pro každého nastupujícího řidiče desetitisícovou jednorázovou odměnu a doufá, že zájemce přiláká. Vůbec poprvé si kvůli tomu objednala i rozhlasovou reklamu.

Řada řidičů přitom obor už opustila, někteří si stěžují na nízké mzdy. „Mzda se liší region od regionu, hodně závisí, kolik je v dané lokalitě ochotný objednavatel, tedy město nebo kraj, za ujetý kilometr zaplatit. Finální mzda také závisí na řadě faktorů - počty víkendů, nocí, přesčasů a tak dále,“ uvedl personální ředitel Arrivy Ivo Novotný.

Nedostatek řidičů nebo řidiček

Podle dostupných údajů si řidič autobusu obecně přijde měsíčně na 20 tisíc až 30 tisíc hrubého. Pověst nejlépe platících mají městské podniky, především ten pražský. „Řidičů je dostatek, ale nebudou pracovat zadarmo. Až začnou firmy platit alespoň trošku slušně, vrátí se řada lidí do oboru,“ sdělil E15.cz člen rady městské části Brno-jih a autobusák Pavel Reich. Podle něj by mzdy měly být nejméně o deset tisíc vyšší.

S nedostatkem řidičů se přitom potýkají téměř všechny dopravní firmy v osobní i nákladní dopravě. „Kdyby nyní přibylo pět tisíc kvalifikovaných řidičů, pokrylo by to nejakutnější potřebu. Celkově jich podle odhadů chybí na deset tisíc,“ uvedl nedávno generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Řidiče proto láká řada firem, například CS Cargo se zaměřilo na ženy, kterým vedle dalších bonusů slibuje i pracovní oděv dámského střihu. O krásách řidičské profese má cargo na svých stránkách hned několik videí.

Akademie pro řidiče

„Profese řidiče je náročná a lidé čím dál méně chtějí trávit dlouhé dny na cestách. Každý chce být večer doma, takže se ta místa obsazují opravdu velmi těžko,“ doplnil majitel speditérské firmy Bohemia Cargo Jan Kučera.

I proto se jeho dosud pouze zasilatelská firma rozhodla ke vstupu na trh autodopravy, řidiče si chce vychovat ve vlastní akademii. Některé firmy vkládají naděje i do uprchlíků.