Dopravní odbory chystají razantní protest kvůli nízké mzdě řidičů

hybridní autobus Škoda H12

hybridní autobus Škoda H12 Zdroj: ctk

Dopravní odbory se rozhodly přikročit k razantním protestům. Vadí jim nízké mzdy řidičů hromadné dopravy. Situace se podle nich neřeší. Podrobnosti o protestních akcích se chystají odboráři oznámit ve středu dopoledne. Odborový svaz dopravy je od loňska ve stávkové pohotovosti.

„Na nejvyšší úrovni se nám nedaří změnit fakt, že státní správa a samospráva podporují sociální dumping na trhu legislativou o veřejných zakázkách. Soutěž za nejnižší cenu vyhrávají firmy, kde jsou nejhorší pracovní podmínky a nejnižší mzdy. To je nepřijatelný stav,“ uvedl na sněmu ČMKOS šéf dopravních odborů Luboš Pomajbík.

Odborový svaz dopravy je od loňského listopadu ve stávkové pohotovosti. „Členská základna nás žene do stávky, která by byla časově neomezená,“ řekl předák. Podle něj odbory žádají politiky o další jednání. „Jsme trpěliví. Nebudeme ale jednat o slibech, ale o řešeních,“ dodal šéf dopravního svazu.

V Česku chybí v autobusové dopravě na šest tisíc řidičů. Odboráři požadují, aby přímo v zadání veřejných zakázek byla stanovena nejnižší mzda řidičů a aby odpovídala 1,75 násobku minimální mzdy, tedy 17 325 korunám. To je sto korun na hodinu. Nyní řidiči jezdívají za 72 až 74 korun. Průměrný čistý výdělek šoféra autobusu bez přesčasů se tak pohybuje mezi 12 až 13 tisíc korun, uvedly odbory.

Sobotka se tématu vyhnul

Odboráři dnes čekali na to, že se k situaci v dopravě vyjádří na jejich sněmu premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ten se o tom nezmínil, zaměřil se na platy ve zdravotnictví, valorizaci důchodů či zákoník práce. Odborová centrála dopravní odboráře podporuje. „Není možné přihlížet, že se uzavírají kontrakty na deset let (na zajištění dopravy) a omezuje se kolektivní vyjednávání. Řidiči ručí za životy lidí a jejich bezpečnost, jezdí přitom za nízké mzdy,“ podotkl šéf ČMKOS Josef Středula.

Protesty řidičů odstartovala loni takzvaná jablonecká výzva, při které šoféři po celé zemi oblékli kvůli nízkým platům výstražné vesty. Žádali, aby se v tendrech na provoz autobusových linek zakotvila minimální mzda. Už v minulém roce uváděli, že pokud se podmínky v linkové dopravě nezlepší, chtějí odbory přijít s ostřejšími protesty včetně stávky.