Vagony mají sloužit v mezinárodní dopravě, které konkrétní linky budou obsluhovat ale dráhy tají. Dá se přitom spekulovat, že dopravce zbrojí především na linku Praha – Berlín – Hamburk, kterou měl nově jezdit RegioJet podnikatele Radima Jančury. Německá Deutsche Bahn se ale vrátila k vyjednávacímu stolu s Českými drahami. „Náš zájem o tuto linku trvá, víc k tomu říci nemohu,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
V prvním balíku je 71 vagonů z konce 90. let. U nich bude modernizace pro relativní zánovnost méně náročná, většinou půjde o úpravu interiérů, přečalounění či výměnu sedaček nebo instalaci internetového připojení a vyladění klimatizace.
Druhý tendr v odhadované hodnotě 425 milionů obsahuje 22 starších vagonů, které dráhy koupily jako ojeté od Rakouských spolkových drah. U nich půjde o náročnější úpravy, z části z nich zmizí oddíly v podobě kupé, které nahradí velkoprostorové uspořádání. I tady se nainstaluje wi-fi a elektrické zásuvky. Tyto vagony jsou registrované v Rakousku, úpravy bude proto muset pravděpodobně schválit rakouský drážní úřad.
Právě na vylepšování vagonů se nyní vedení drah soustředí především. Vyjde to levněji, než nákup nových. Zadlužení drah kvůli velkým akvizicím minulých let vzrostlo jen loni o pět miliard na 34,6 miliardy korun. Přesto se už na začátku května dočkají cestujících zcela nových souprav Railjet od Siemensu. Ty budou jezdit na trase Praha – Vídeň – Štýrský Hradec. Vedle pendolin zřejmě zaujmou místo v pomyslné výkladní skříni Českých drah.